Какво се случва на върха във „Фолксваген“

фолксваген

ЕПА/БГНЕС

Фердинанд Пиех

П атриархът на „Фолксваген“ напусна. Означава ли това, че идва промяна във втория по големина автомобилопроизводител в света – и по-конкретно в скъпо струващите му начини за правене на бизнес? 

Фердинанд Пиех моделираше съдбата на компанията повече 25 години. Той спаси финансите на „Фолксваген“ като главен изпълнителен директор от 1993 до 2002 г. След това бе влиятелен председател на борда, като авторитетът му се подсилваше от факта, че семейството му притежава мажоритарен дял в компанията. 

Пиех обаче разкритикува сегашния главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн в интервю за германското списание „Шпигел“, като заяви, че се разграничава от него. Други членове на надзорния съвет, сред които и Волфганг Порше, братовчед на Пиех, подкрепиха Винтеркорн. 

Пиех, на 78 години, загуби битката и подаде оставка в събота. Съпругата му Урсула също се оттегли от борда. 

Той така и не каза точно какъв е проблемът му с Винтеркорн. Само че конфликтите, които може да са предизвикали недоволството му, до голямата степен остават. 

Разходите 

„Фолксваген“ – основната марка за масовия пазар под това име, харчи повече пари за производството на коли в сравнение с конкурентите си „Тойота“ и „Дженерал мотърс“. Голяма част от персонала е в Германия, където заплатите и социалните придобивки са високи. Представители на служителите заемат половината от 20-те места в борда съгласно германското законодателство и тяхното влияние възпрепятства орязването на разходите. 

„Фолксваген“ произвежда автомобилни части като например седалки, с които други компании се сдобиват по-евтино, купувайки ги от доставчици. Компанията печели само 540 евро (584 долара) на автомобил преди облагане на сумата с лихви и данъци, според анализ на Фердинанд Дуденхьофер от Университета Дуисбург-Есен. 

Сравнете това с 1647 евро на кола за „Тойота“  и 783 евро при „Дженерал мотърс“. 

Миналата година „Фолксваген“ е продал 10,14 млн. автомобила, доста над прогнозите си от преди няколко години, и диша във врата на „Тойота“ , чиито продадени коли са 10,23 млн. Проблемът е, че „Фолксваген“ има 593 хил. служители, а „Тойота“ го е постигнала с 344 хил. 

САЩ 

„Фолксваген“ се забави при пускането на американския пазар на атрактивни превозни средства – по-специално пълна палитра от спортни високопороходими коли (SUV). Моделът кросоувър в среден размер CrossBlue, съчетание от лек автомобил и SUV, бе показан на автомобилното изложение в Детройт, но няма да стигне до търговците преди 2016 г. 

„Не можете да бъдете успешен автомобилопроизводител на масовия пазар в САЩ без неустоим SUV“, казва анализаторът Карл Бауер от изследователската компания в автомобилния сектор „Кели Блу Бук“. 

Компанията е отчела спад на пазарния си дял в САЩ до 2,23 % през 2014 година спрямо 3,03% през 2012 г., независимо че похарчи 1 млрд. долара за изграждането на свой завод в Чатануга, щата Тенеси и има 6000 служители в американското подразделение, чиято централа е в Хърндън, щата Вирджиния. 

Марките 

Като група „Фолксваген“ прави пари. Причината е, че има печеливши марки като луксозната „Ауди“ и „Порше“ със спортни и SUV модели във високия сегмент. Тези коли носят много по-големи маржове на печалба. Самата едноименна марка „Фолксваген“ е притисната между премиум марката „Ауди“, която обира каймака от потребителите, и икономичната „Шкода“, към която се насочват потенциалните клиенти на „Фолксваген“ в ниския сегмент. 

Контролът 

Фамилиите Пиех и Порше притежават 50,7% от „Фолксваген“ чрез „Порше Отомобайл Холдинг“. Германската провинция Долна Саксония има 20% и така може да блокира всяко ключово решение, което не харесва. „Катар Холдинг“ държи 17 % и само 12,3% остават в други ръце. 

Това означава, че „Фолксваген“ няма нужда да обръща много внимание на борсовите анализатори и на възходите и спадовете на пазара. Въпреки тази структура на собствеността обаче представителите на служителите в компанията заемат половината от местата в борда. 

Те и Долна Саксония са сред поддръжниците на Винтеркорн и така, засега, надделяват. А и те са гласоподавателите, които едва ли биха били във възторг от намаляване на разходите. 

Все пак акциите на „Фолксваген“ поскъпнаха с 5,3% до 245,45 евро във вчерашната европейска търговия. 

 Фердинанд Пиех (л) и Мартин Винтеркорн

ЕПА/БГНЕС

Фердинанд Пиех (л) и Мартин Винтеркорн

Приемствеността 

С напускането на Пиех си тръгва фигура, сравнима със Стив Джобс в „Епъл“ – някой, който е оставил отпечатъка си чрез силата на личността и манията за технически перфекционизъм. 

Инженер по образование, Пиех съживи компанията, подобрявайки репутацията на „Фолксваген“ за качество и най-нови технологии. Като директор в „Ауди“ той ръководеше въвеждането на автомобилите 4х4 като „Ауди Куатро“. 

От друга страна, той бе ангажиран и със скъпи суетни проекти като производството на големия луксозен седан „Фаетон“ под марката VW, която е за масовия пазар. Автомобилът доведе до загуба на пари, но изглежда не можеше да бъде унищожен, докато той бе наоколо. 

Изпълнителният комитет на борда обяви, че ще предложи договорът на Винтеркорн да бъде продължен, след като изтече през 2016 г. 

Все пак оттеглянето на 67-годишния Винтеркорн не е толкова далече. 

Има някаква вероятност той да оглави борда на директорите. Така дългосрочната приемственост във „Фолксваген“ до голяма степен остава отворен въпрос. 

Източник на статията: Vesti.bg

Фолксваген