С поразумението бе приветствано като „коледно чудо“ от профсъюзните лидери след 70 часа преговори, тъй като няма да има незабавно затваряне на заводи, съкращения или орязване на заплати. Сделката дойде след пет кръга преговори и две стачки в германските заводи на VW през последния месец, включващи около 100 000 работници, най-голямата в 87-годишната история на Volkswagen.
VW се съгласи да запази функционирането на 10-те германски завода на марката и да възстанови споразуменията за сигурност на работните места до 2030 г., съобщи работническият съвет на компанията на пресконференция. В замяна работниците се съгласиха да се откажат от някои бонуси, да намалят броя на стажантите, които получават постоянна работа и да намалят капацитета на пет обекта.
„Никой обект няма да бъде затворен, никой няма да бъде уволнен поради оперативни причини и споразумението ни за заплатите в компанията ще бъде гарантирано в дългосрочен план“, каза шефът на работническия съвет Даниела Кавало. „С тази тройна сделка ние постигнахме стабилно решение при най-трудните икономически условия.“
На отделна пресконференция Volkswagen обяви, че се е договорил със синдикатите да съкрати повече от 35 000 работни места в своите германски обекти до 2030 г. по социално отговорен начин, което би помогнало за постигане на повече от 15 милиарда евро ефективност икономии.
Съкращенията на капацитета ще бъдат общо около 700 00 автомобила, каза главният изпълнителен директор на марката VW Томас Шефер.
Мерките са далеч от драстичните икономии, които VW първоначално предложи. Лейбъристките лидери се противопоставиха на плановете за съкращаване на хиляди работници, намаляване на месечните заплати и затваряне на три германски завода, за да направят марката VW по-конкурентоспособна. Все пак сделката дава на Оливер Блуме ново начало за промяна хода на развитие на най-големия производител в Европа, който се сблъсква с намаляващия пазарен дял в Китай и забавянето на търсенето на електрически автомобили в Европа и САЩ.
И двете страни се стремяха да постигнат споразумение преди Коледа. Като част от споразумението ръководството убеди профсъюзните лидери да преместят производството на Golf от Волфсбург в Мексико и да намалят капацитета на завода за електрически автомобили в Цвикау, като преместят производството на ID.3, ID.4 и Cupra Born във Волфсбург и Емден. Цвикау ще продължи да произвежда Audi Q4 E-tron и ще се превърне в място на проект за рециклиране на автомобили.
Волфсбург е готов да произвежда електрическия Golf на VW, който ще бъде изграден на нова платформа, разработена с Rivian Automotive. Този модел се очаква да бъде готов през 2028 г. Производството на автомобили ще спре в Дрезден през 2025 г., тъй като VW търси „алтернативни опции“ за обекта, но той няма да бъде затворен.