В одородните двигатели са стара ниша при автомобилите, която изглежда доста малка и екзотична. На пазара има само няколко модела, като инфраструктурата за тях е доста ограничена. Въпреки това двама от най-големите привърженици на водорода обявиха, че не се отказват от него.
Honda заяви пред Autocar, че не само продължава да работи по водородните си проекти, но дори очаква този тип двигатели да наследят електрическите автомобили. „Според мен ерата на електрическите коли е първа, а следващата фаза са автомобилите с горивни клетки“, казва Иноуе Катсуши, ръководител на отдела за електрически коли на Honda.
Катсуши прогнозира, че през 2040 г. 100% от продаваните от Honda коли ще са изцяло електрически или с водородни горивни клетки. Той не споменава какви очаква да са пропорциите, но от другата част на коментара му се подразбира, че електричките ще водят.
Според Катсуши ще трябва да почакаме повечко за водородните коли. Той казва, че 2040 г. е реалистичен срок, около който те да започнат да излизат на пазара в по-големи бройки.
Honda не смята, че слабите продажби на първия ѝ водороден модел – Clarity, са индикатор за слаб интерес. „Тогава инфраструктурата не беше добра и това беше експериментален модел с високи разходи. Това не беше комерсиален модел. С комерсиалните ще предлагаме по-голямо разнообразие, но ще отнеме време. Нашето следващо поколение горивна клетка е много конкурентно, казва Катсуши.
Той допълва, че системата ще се използва от CR-V, като компанията ще обяви повече подробности за проекта в близките месеци. Honda смята, че ще има достатъчно интерес и наличности за водородни коли, когато инфраструктурата се разшири достатъчно. Затова компанията първо ще се насочи към фирмени/специализирани автомобили и индустриални сектори.
Междувременно и техните колеги и конкуренти от BMW също заявиха своята подкрепа за водорода. В интервю за TopGear Милан Неделкович, който е член на борда на директорите на BMW Group, потвърди, че новият завод на компанията в Мюнхен ще може да произвежда и такива автомобили.
„Водородът остава важна алтернатива. Затова имаме група водородни коли, които тестваме и работим усилено по подобряване на технологията. Алтернативите винаги трябва да бъдат разглеждани. Затова запазваме и нашите заводи гъвкави и готови за водород и други технологии“, казва Неделкович.
Новата поточна линия ще се използва за втория модел от серията Neue Klasse, който е седан и се очаква през 2026 г. Линията е в нова сграда, която ще се отличава с най-модерни технологии, включително изкуствен интелект, който да помага, но да не заменя, работниците.