Германските гиганти пият студена вода, китайците вече не купуват техните коли

Златната кокошка за VW, Porsche, BMW и Mercedes вече е в историята, огромен спад в Китай за Q3 и няма гаранция, че продажбите им някога ще се възстановят

Пламен Георгиев,
Volkswagen електромобили MEB семейство

Volkswagen

Г одини наред германските (а и всички останали) автопроизводители разчитаха на Китай, за да постигат големи печалби и да стимулират растежа. Но този потенциал вече е изчерпан и сега стремежът е за задържане на интереса на купувачите, борейки се със свиващия се пазарен дял и мрачните прогнози за продажбите. А и ако ЕС и Китай не постигнат споразумение за митата, тогава вече ще стане невъзможно да се противодейства на тенденцията.

Данните за продажбите за последното тримесечие рисуват мрачна картина. Продажбите на BMW в Китай са спаднали с 30%, при Porsche спадът е 19%, на VW са намалели с 15 %, а тези на Mercedes с 13%. И причината не се крие в това, че китайците са спрели да купуват коли. Причината е, че те са спрели да купуват немски коли.

Китайците предпочитат да харчат парите си за по-нови, технологични алтернативи и най-важното, коли на по-достъпни китайски брандове.

Въпреки че германските автомобили все още представляват 15% от продажбите в Китай, техният дял намалява, и то бързо. Преди пандемията те държаха 25% процента от пая, съобщава Bloomberg. А когато стане дума за електромобили, сектор, който е много по-голям в Китай, отколкото в САЩ или Европа, VW, Porsche, BMW и Mercedes са още по-назад. Въпреки че и четирите марки предлагат електрически автомобили, техните модели представляват само 10% от пазара.

Защо настъпва тази промяна в нагласите? Китайските купувачи, които са се отказали от немските марки, казват, че родните, китайски автомобили са по-добре направени и имат повече функции. Те също са значително по-евтини за закупуване, но предлагат производителност, подобна или в някои случаи далеч по-добра от европейските модели. Това е удар, който нито една маркетингова кампания или топ PR не могат лесно да поправят.

Анализ на Bloomberg показва, че в масовия сегмент BYD Dolphin e с $4000 по-евтин от VW ID.3 (VW предлага 30 км по-голям пробег); в средния клас Xpeng G6 е с $14 000 по-евтин от BMW iX1 (и китайският модел предлага 70 км по-голям пробег); в луксозния сегмент Nio ES6 e с $16 000 е по-евтин от Mercedes EQE SUV (разликата в пробега е пренебрежимо малка).

Конкуренцията с BYD, Xpeng и Nio изглежда невъзможна задача, но германските марки нямат алтернатива, пише Bloomberg. Европейските и американските пазари не предлагат потенциал за растеж към момента и някои от производителите са инвестирали твърде много по отношение на производствени мощности – построени върху държавна земя – за да могат да се оттеглят дори и да искат.

Какъв е полезният ход? Германските марки изграждат отношения с китайски компании, които могат да им помогнат да направят своите електромобили по-добри, и разработват нови продукти само за Китай, които струват по-малко за производство и покупка.

Източник на статията: carscoops.com

Китай немски коли германски автомобили продажби