Е дно от най-сложните предизвикателства за автомобилната индустрия е да балансира максимум производителност с екологичните изисквания и опазването на околната среда. Компаниите предприемат най-различни подходи.
Mercedes има мащабна стратегия в тази посока, която включва използване на стари части и улесняване на ремонта на настоящите, съобщава Motor1. Сред тях например са фаровете.
Като част от амбициозната си инициатива „Tomorrow XX“, немският автомобилен производител се фокусира върху прости промени, например връщането към скромния винт за сглобяване на фаровете. Съвременната практика в индустрията обикновено диктува, че сложните сглобки на фарове – състоящи се от лещи, корпуси и електроника, са трайно залепени.
Това означава, че дори едно счупване на камък или незначителна неизправност често налага подмяна на целия скъп модул. Новата концепция на Mercedes-Benz обаче използва крепежни елементи за свързване на тези компоненти. Този прост подход, връщащ се към традициите, позволява на техниците лесно да разделят сглобката на отделни части, което означава, че трябва да се смени само повредената леща или дефектният компонент, удължавайки експлоатационния живот на фара и драстично намалявайки разходите за ремонт.
Основната философия, движеща тази промяна, е стремежът към „кръгова икономика“, където материалите непрекъснато се възстановяват и използват повторно. Лесното разглобяване на компонентите не само опростява ремонтите, но и значително подобрява ефективността на рециклирането.
За да постигне тази цел, Mercedes-Benz проектира бъдещите фарове така, че всеки модул да е изработен от един вид материал, което прави разделянето и висококачественото рециклиране високоефективни. Очаква се този мономатериален дизайн почти да удвои дела на рециклираното съдържание в бъдещите фарове и да намали свързаните с това въглеродни емисии с близо 50 процента.
Наред с редизайна на фаровете, Mercedes проучва използването на рециклирани материали от въздушни възглавници, стари пластмаси и дори гуми за други части в автомобилите. Например опори на двигателя, корпуси на клапани, облицовки на джобове на врати и алтернативи на изкуствена кожа - всички те целят намаляване на зависимостта от нови материали.
Компанията вече е направила „иновативен материал, който наподобява истинска кожа по композиция и структура“. Той е изработен от пластмаси от стари гуми и комбинация с био-базирани протеини. За разлика от истинската кожа, е двойно по-устойчив на разтягане и значително по-издръжлив на екстремни температури.
Mercedes е открила и начин, как да използва влакна от стари гуми за тампони. А пък внедряването на рециклиран полиетилен в джобовете на вратите може да намали теглото с 40%. Компанията тества и рециклирани накладки, които са направени с около 40% материали от стари накладки.
Всичко това значително ще намали общите вредни емисии на автомобилите. Не само при използването, но и при производството и бракуването им.
За клиентите, загрижени за качеството или безопасността, е важно да знаят, че тази инициатива е водена от инженерни и производствени подобрения, а не от компромис в стандартите. Стратегическото използване на рециклирани материали в комбинация с обмислени дизайнерски решения, като например винтове, които улесняват обслужването, не намалява по своята същност издръжливостта или производителността на компонентите на превозното средство.
Рециклираните материали могат да отговарят или дори да надвишават структурните и функционалните спецификации на традиционните части, а производителите рутинно тестват тези материали, за да гарантират, че те поддържат безопасност и надеждност. Всъщност, по-лесната ремонтопригодност може да подобри дългосрочното качество на превозното средство, като направи поддръжката по-проста и по-евтина.