П лановете за забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европейския съюз през 2035 г. са изоставени, заяви висш законодател на ЕС пред германския вестник Bild. Вместо това ще има по-гъвкави правила за намаляване на емисиите CO2 от автомобилите, казва пред Bild Манфред Вебер, президент на ЕНП, най-голямата партия в Европейския парламент.
„За новите регистрации от 2035 г. нататък, 90% намаление на емисиите CO2 вече ще бъде задължително за автопарка на автомобилните производители, вместо 100%“, казва Вебер пред вестника. „Също така няма да има 100% цел от 2040 г. нататък. Това означава, че технологичната забрана за двигатели с вътрешно горене е отпаднала.“
Следователно всички двигатели, произвеждани в момента в Германия, могат да продължат да се произвеждат и продават.“
Вебер заявява, че това изпраща важен сигнал „към цялата автомобилна индустрия и осигурява десетки хиляди работни места“, отразявайки опасенията за бъдещето на една от най-важните индустрии в Европа. Споразумението ще позволи продажбата на автомобили с двигател с вътрешно горене, плъг-ин хибридно задвижване и автомобили с удължаване на пробега, които използват двигател с вътрешно горене като генератор, след 2035 г.
Очаква се Европейската комисия официално да представи плановете си на 16 декември като част от „автомобилен пакет“, който да помогне на индустрията в условията на нарастваща китайска конкуренция, слаби продажби на електрически автомобили и високи разходи. След това предложението ще трябва да бъде одобрено от отделните правителства и Европейския парламент.
Подкрепата на Вебер за новия план е важна, защото ЕНП е най-голямата политическа група в парламента. През 2022 г. комисията обяви, че всички нови двигатели на автомобили и ванове ще трябва да имат нулеви емисии CO2 до 2035 г., което на практика забранява продажбите на бензинови и дизелови модели в полза на такива с батерии.
Автомобилните производители и някои правителства на ЕС, включително Германия и Италия, лобират за по-меко регулиране. Volkswagen, Stellantis, Renault, Mercedes-Benz и BMW пледираха за отмяна на забраната, като вместо това да се позволи на клиентите да решат какво искат, вместо да бъдат принуждавани да купуват EV.
Удължаването на живота на ДВГ до 2040 г. е друг сценарий. Различни медийни публикации съобщиха, че комисията обмисля петгодишно отлагане на мандата за нулеви емисии до 2040 г., за да позволи продажбите на автомобили с двигател с вътрешно горене с плъг-ин хибридни или електрически задвижвания с удължен пробег.
Удължаването ще се основава на условието, че автомобилите с ДВГ ще работят с усъвършенствани биогорива и така наречените е-горива - произведени с помощта на уловен от атмосферата CO2 и възобновяема електроенергия, съобщава Bloomberg, позовавайки се на хора, запознати с въпроса. Подобно решение би позволило на ЕС да продължи към стремежа си за нови автомобили с нулеви емисии до 2035 г., в зависимост от точните параметри на предложението.
По-меката регулация ще отговори и на опасенията на няколко държави, произвеждащи автомобили и части, които призоваха за използване на чисти технологии, различни от електрически автомобили, след 2035 г. Въпреки че е-горивата на теория могат да бъдат климатично неутрални, те са скъпи и технологията е в ранен етап на развитие. Ползата от биогоривата за емисиите е предмет на разгорещени дебати. Една от причините за това е натоварването, което те могат да окажат върху земята, използвана иначе за производство на храни.