Н езависимо дали ви се вярва или не, но китайската автомобилна инвазия предстои и ще се случи в Европа. Да, към момента евтините (и качествени) китайски модели все още са рядкост, но е факт, че тепърва ще говорим все повече за тях.
Показва го дори и конкурсът „Автомобил на годината в Европа”, чийто седем финалиста станаха ясни. Сред тях имаме четири SUV модела, пет електромобила, един хибрид. Ето ги и тях: Peugeot e-3008, Renault Scenic, Volvo EX30, Kia EV9, BYD Seal, BMW 5 Series и Toyota CH-R.
Най-голямата изненада е, че журито от 59 автомобилни журналисти от 22 националности е включило сред седемте финалисти и един изцяло китайски модел – BYD Seal. В седмицата има и модел, който се произвежда в Китай – EX30 на Volvo.
Любопитно е да споменем, че тези финалисти бяха определени от списък от 28 модела, ¼ от които бяха китайски, или се произвеждат в Китай. Сега останаха два от Поднебесната империя, което грубо си е 30-ина процента.
В този списък от 28 автомобила фигурираха BYD Atto 3, Dolphin, Ham и споменатия вече Seal, който ще се бори за приза „Автомобил на 2024 година в Европа”.
Електрическият Peugeot 3008 ще се опита да си върна титлата, която през 2017 г. спечели с конвенционалния 3008. Същото се отнася и за Renault Scenic, който спечели престижната награда през 1997 г. като MPV, но сега моделът се прероди като електрически SUV.
Volvo EX30 също има какво да защита: през 2018 г. ХС40 спечели отличието. Kia EV9 е на същото положение, корейците спечелиха с EV6 през 2022 г. Toyota CH-R единственият хибрид в надпреварата, а Yaris бе победител в конкурса през 2021 г.
Единствено (е, BYD няма как да е имал история в конкурса) BMW е без отличие в надпреварата. Баварците няколко пъти са завършвали на позиция зад победителя, дали това ще се промени сега предстои да разберем на 26 февруари.
Последният победите в конкурса е Jeep Avanger. Интересно е, че в списъка от 28 автомобила фигурираше отново Jeep, този път с Grand Cherokee, а американците бяха представени още от Ford Bronco и Lucid Air.