К огато международните компании започнаха да бягат от Русия, Андрей Павлович и Андрей Олкховски са сред руския елит, който вижда голям шанс за облага от масовото бягство, придобивайки на безценица цели автомобилни заводи.
Сега те се опитват да рестартират производството в страна, която правеше по около 1,5 млн. автомобила годишно преди войната. Но това не им се удава.
Компанията Art-Finance на Павлович, която купи заводи от Hyundai и Volkswagen Group, и Avtodom Group на Олховски, купувач на руските операции на Mercedes-Benz, си търсят партньори.
Очевидното решение е да привлекат китайски такива, но да ги убедиш да инвестират без държавни инвестиции изглежда трудна задача.
“Имам усещането, че надцениха възможностите си”, коментира Сергей Бургазлиев, независим руски консултант с над 20 години опит в автомобилната индустрия.
За китайските производители износът на готови автомобили от Поднебесната е по-изгоден вариант от производството им в Русия. Москва ще трябва да им даде специални предимства, за да ги привлече, обяснява Бургазлиев.
Тъй като изявените милиардери са извадени на скамейката от санкциите, някои местни предприемачи се възползват от шанса си, купувайки активи на ниска цена.
Павлович започва да продава автомобили, внесени в Русия през 1992 г. По-късно той прекарва почти две десетилетия като ръководител на дилъра Avilon Group, местен доставчик на луксозни автомобили, включително Rolls-Royce и Bentley, съоснован от Александър Варшавски - чието име се появява през 2017 г. в разследване, разкриващо бизнес връзките на Avilon с руските правоприлагащи органи.
Олховски започва като търговец на метали през 90-те години в град в Сибир. Насочва се към бизнеса с автокъщи през 2013 г. и става директор в „Автодом” през 2019 г.
Докато сумата, която Павлович и Олховски са похарчили за своите активи, е неизвестна, смята се, че е малка в сравнение с милиардите долари, които са стрували преди войната.
Каквато и да е печалбата от придобиването им, перспективата за техните инвестиции е несигурна. Art-Finance на Павлович, която оперира в страната като AGR Automotive Group, заяви в изявление миналия месец, че е възобновила производството на автомобили Solaris в бившия завод на Hyundai, без да разкрива колко ще бъдат сглобени тази година.
Avtodom, от своя страна, се стреми да привлече партньор от Китай, за да рестартира работата в бившия завод на Mercedes-Benz, но сравнително малкият му размер затруднява производството на рентабилни масови автомобили, коментира Олховски. Въпреки това той очаква да намери китайски партньори, с които да работи по съвместни проекти или договорен монтаж във всички обекти до 2025 г.
Други заводи възстановяват работата бавно. Този, управляван от московската управа – който Renault продаде след инвазията в Украйна – възроди производството на „Москвич”, използвайки части от китайската JAC Motors. В момента търси друг китайски партньор, съобщиха местните медии. Споменатата Avtotor произвежда автомобили BAIC и Kaiyi.
Но бъдещето на тези заводи е повече от несигурно, защото китайските компании ги използват само за сглобяване, но не искат да инвестират. И защо ли, след като могат да правят каквото си поискат на безценица!
Haval на Great Wall е единственият китайски автомобилен производител, който има завод в Русия, в град на около 180 километра южно от Москва. Заводът, който произвежда SUV и кросоувър модели, отвори през 2019 г. след $500 млн. инвестиции и удвои производството до около 100 000 автомобила миналата година, заемайки почти 11% от продажбите на руския автомобилен пазар, според Autostat.
Друг ясен бенефициент е държавната АвтоВАЗ. Благодарение на продължаващите правителствени субсидии миналата година гигантът произведе около 374 000 автомобила Lada. Това е най-големият брой от десетилетие.
Правителството създава нов автомобилен клъстер, за да съживи местното производство, но Банката на Русия изчислява, че процесът за връщане към пълно производство вероятно ще продължи до 2027 г.