"Детелини, детелини", пее примата на българската естрадна музика Лили Иванова. Сега обаче може да продължим текста на едноименната песен с "многобройни сте... и всичките с по четири листа!"
Това, сякаш, е водещият акцент в новата дизайнерска линия на "Шкода". Погледната отпред, маската на новия лифтбек "Рапид", заедно с фаровете и светлините за мъгла наподобяват тъкмо рядкото четирилистниче.
С този нов модел чехите дават старт на новия и далеч по-разчупен външен вид на цялото бъдещо поколение в гамата от автомобили на марката, като от Пилзен обещават да радват публиката с нов модел на всеки шест месеца в близкото бъдеще.
"Шкода Рапид" определено заслужава аплодисменти, тъй като в един далеч не толкова претенциозен автомобил, са съчетани качества като елегантност, комфорт, лукс в умерени количества, безопасност, икономичност и при цялото уважение към драгия водач - напълно достатъчна динамика и отлично пътно поведение.
"Рапид" намира място в семейството на Шкода в класа на "Октавия" и въпреки малко по-малките си габарити, новобранецът предлага повече вътрешно пространство.
Колкото до интериора, там всичко е "както си му е редът". Налице са ергономичните седалки с опция за спортен комплект, който издължава краищата към хълбоците. Воланът е четирилъчев, напълно регулируем, стандартно с управление на аудиосистемата.
Таблото и централната конзола спазват досегашната концепция на чехите, така че всичко, което се очаква, си е там, като е дори повече и по-изчистено.
Следвайки своето мото "Simply Clever", новият модел е също така "просто умен" и в него се забелязват десетки решения, които имат за цел да направят ежедневието на собствениците на автомобила по-лесно, срещу почти нулеви инвестиции.
Пример за това е стъргалката за лед, чиято дръжка изпълнява и ролята на лупа за четене. Тя си има своето място от вътрешната страна на капачката за зареждане с гориво.
В багажника пък има двулицева постелка. От едната страна тя е гумена, а от другата - текстилна.
Светлоотразителната жилетка пък е намерила убежище под седалката на водача.
Има също така и кошче за отпадъци, а освен него се забелязват и безброй ниши за всякакви вещи, които са достъпни и са на една ръка разстояние за водача и возещите се отпред и отзад пасажери.
"Рапид" се предлага на българския пазар с пет двигателя. За почитателите на дизеловите машини е налице 1,6-литровият агрегат с мощност от 105 к.с. За привържениците на бензина пък има избор между 1,2-литров атмосферен двигател с мощност от 75 к.с, 1,2-литров TSI с мощност 86 и 105 к.с. и 1,4-литров TSI с мощност 122 к.с. TSI агрегатите са с директно впръскване и принудително пълнене, което се изпълнява от турбокомпресор.
Предавателните кутии пък са пет и шестстепенни ръчно управляеми, като също така за най-мощния двигател е налице и седемстепенна автоматична трансмисия от типа DSG.
Средният разход на гориво за смесен цикъл се разпростира от 4,4 литра на 100 км при дизеловите двигатели, до 5,8 л/100км за най-мощния 1,4-литровия TSI.
Трябва да призная, че нагласата ми за това "ново предизвикателство" беше за нещо далеч по-семпло. Динамиката, типична за турбодвигателите, както бензиновите, така и дизеловите, ме накара да погледна с други очи на този "новобранец" и определено се вгледах повече и в комфорта и оборудването, като и там останах много приятно изненадан.
"Актив", "Амбишън" и "Елеганс" са трите посоки, в които новият "Рапид" може да бъде "облечен". Базово автомобилът е комплектован с 1,2 MPI двигателя, като разполага и с климатик.
При по-луксозните версии своето място намира мултимедийната система "Amundsen" с 5-инчов дисплей, която просвирва МР3-файлове, а освен това има и входове за SD-карти и преносими устройства.
В списъка с опциите също се забелязват навигация, система за помощ при потегляне по наклон и така важната "Green tec".
Тя представлява набор от решения, които спомагат за намаляването на разхода в градски условия. В нея са включени гуми с намалено съпротивление при търкаляне, както и системата Start-Stop.
Колкото до безопасността, ще отбележа факта, че в България този модел базово се предлага и с електронна стабилизираща програма от типа ESC, разбира се и с ABS. Предлага се и системата за следене на налягането в гумите.
От гледна точна на пасивната безопасност са налице шест броя въздушни възглавници, както и система ISOFIX за закрепване на детски седалки.
Изборът на външния вид представлява палитра от 13 цвята, като чехите се гордеят с новия "син деним", с който "Рапид" наистина изглежда страхотно.
Всичко това звучи страхотно, но определено това, което ме трогна, са цените, които започват от 21 860 лв и стигат до малко над 33 000 лв за върховите модификации.