Автомобилната емблема на 100 години

Автомобилната емблема на 100 години

, ЕПА/БГНЕС

Автомобилната емблема на 100 години

"Духът на екстаза", най-известната емблема, монтирана върху автомобилен капак в света, постави преди 100 години началото на тенденция, която почти изчезна в нашето изпълнено с грижа за гарантиране на сигурността време.

Хромираната емблема представлява жена с разперени ръце и вееща се назад дреха, наподобяваща криле.

Символът е представен пред публика за първи път през февруари 1911 г. и оттогава краси всички модели на производителя на луксозни автомобили "Ролс-Ройс".

Скулпторът Чарлз Сайкс създава фигурата,

за да изобрази митичната красота и макар навремето, а и години след това, лесно забележимата и известна емблема на автомобилния капак да била приветствана, сега тя е една от малкото останали в автомобилния свят.

Съвременната версия е проектирана да се прибира при катастрофа, а много от производителите напълно са премахнали триизмерните метални емблеми заради опасения, че могат да наранят пешеходци и други хора в автомобилите в случай на сблъсък.

В самото начало не е имало автомобилна марка, която да заслужава името си и да няма емблема на капака си, казва Рут Шумахер от Щутгарт.

Тя твърди, че притежава една от най-големите колекции от тези прекрасни фигурки, която може да се види до 31 март в музея "Ауто унд техник" в Зинхайм в провинция Баден-Вюртемберг.

Посетителите, които се възхищават на колекцията от емблеми, са удивени и от изобретателността на автомобилостроителите, които са създали толкова много вариации по темата: Има индиански вождове, богини, красиви жени, изящни зверове и дори фигури, вдъхновени от Мики Маус.

Производителите са били гъвкави в подбора на материала, използван за направата на емблемите. Повечето са изработени от

лят метал, но са използвани още порцелан и оловен кристал

Днес почитателите могат да си купят "Духа на екстаза" без колата, към която обикновено е прикрепен, срещу 1350 британски лири (2170 долара) и да ползват фигурат като отлично, макар и скъпо, преспапие.

"Ролс-Ройс" е първият производител, който украсява продукцията си с отличителен знак, макар че идеята е по-стара.

Преди това много богати и видни граждани са поръчвали на майстори, бижутери и златари да им направят фигурки за капака на колата, обяснява Шумахер, която е написала книга за незабравимите емблеми.

В годините след Втората световна война емблемите на капаците на колите са били често срещани, но

в наши дни те на практика са изчезнали от улиците

Една от причините е, че влияят зле на аеродинамиката, посочва дизайнер от завода на "Мерцедес-Бенц" в Щутгарт.

Опасността, която крият за пешеходците при евентуален удар, се посочва като основна причина за отказа от тях.

В днешни дни освен "Ролс-Ройс" и автомобили като "Мерцедес" и "Майбах" също предлагат фигурка.

Те обикновено - както и при "Духът на екстаза" са проектирани така, че да отскачат при най-лекото докосване и така да се избегнат нараняванията на пешеходци.

Механизмът на съвременния "Ролс-Ройс" е с почти сценична сложност. Фигурката, която е високо ценена сред крадците и често е била обект на вандализъм, може да се скрие при паркиране само с докосването на едно копче.

Рядкостта и стойността на някои от емблемите, поставяни на капаците на колите, са ги направили изключително търсени от колекционери.

Най-ценената емблема е на слон, която била направена за луксозна лимузина. Тя е проектирана за легендарната "Бугати Роял", като ироничен двойник на британската метална муза.

Знае се, че има само шест оригинални екземпляра, а стойността им се определя на около 50 хил. евро. 

Източник на статията: Vesti.bg

Духът на екстаза Ролс-Ройс автомобили емблеми