AAA: Дори малките ремонти стават много по-скъпи заради модерните технологии в колите

Многото сензори и екстри имат своята цена и след купуването на колата

Мартин Дешев,
ремонт на автомобил сервиз механник

iStock

М одерните автомобили изобилстват от все повече технологии. Те имат стотици сензори, чипове, камери и какво ли още не, за да се справят в най-различни ситуации и казуси.

Резултатът е, че новите коли постоянно поскъпват, но пък предлагат и повече стойност за тази цена. Организацията AAA (американският еквивалент на СБА) обаче отбелязва и друго. Клиентите не плащат по-скъпата цена веднъж само при купуването на колата, но и след това при почти всеки ремонт, съобщава Motor1.

Анализ на AAA открива, че при новите коли дори малките ремонти стават по-скъпи и основната „заслуга“ за това е на технологиите. Средно 37,6% от цената на всеки ремонт на щети от удар отива за подмяна и калибриране на сензори и камери, които са нужни на системите за асистиране като следене на лентата на движение, радар за адаптивен круиз контрол и т.н. В сметката влизат и по-стари технологии като паркинг сензори.

Средно ремонтът и калибрирането на радари добавя между 500 и 1300 долара върху сметката за ремонт. Ултразвуковите сензори, които често се използват за помощ при паркиране, увеличават цената на ремонта с 300 до 1000 долара. А камерите на предното стъкло вдигат цената с 900 до 1200 долара. Сензорите за засичане на обекти в „сляпата точка“ и камерите в страничните огледала са между 740 и 1600 долара. Така 70,8% от цената за смяна на странично огледало ще е само за електрониката. Това цени само за системите, не за останалите компоненти и труд.

Това създава риск клиентите да казват на сервизите да не поправят тези компоненти, за да си спестят от крайната цена на ремонта, което пък е опасно за сигурността. „Превозните средства, оборудвани с по-сложни системи за безопасност, са много по-често срещани сега, особено след като регулаторът въведе изискване за серийно вграждане на система за автоматично аварийно спиране по-рано тази година. Потребителите трябва да знаят за разходите за ремонт, свързани с тези технологии. Но те също трябва да разберат колко е важно да ги поправят, тъй като неправилно функциониращите системи могат да доведат до смъртоносни катастрофи“, казва Грег Бранън, директор на автомобилното инженерство за AAA.

коли автомобили технологии ремонт сервиз