Всичко коз на терца майорна от кари (тест драйв)

Renault вдига на „всичко” за възвръщане на позициите в сегмент C-SUV, но малко послъгват, видели са последната карта, а тя е вале Rafale

,
Renault C SUV

KEOS България

Б ългарското кино (не визирам днешните тъжни напъни) е едно от много малкото неща, които харесвам от времето на социализма. А от това кино си имам любима тематика: Черноморието. И една специална сцена: четворка белот, а Антон Радичев, след като Пепи е донесла най-накрая бленуваната бира в мрежеста торбичка, се обръща към Велко Кънев с емблематичното „Той ше ме цака с топла бира”.

Този кратък монолог за мен е най-емблематичният за Радичев, който трябва да отговори с… каро, докато се върнува на тема топла бира. Не съм наясно доколко Лука де Мео някога е имал време да играе белот, но определено терцата майорна в ръцете на неговите дилъри е отлична ръка за играя на боя, по възможност някой друг да го е казал, но не и за обявяване на всичко коз.

Но тонът на въпросните дилъри (чрез размяна на фрази от сорта на “Аз белота го преподавам” и “Аз викам, карта играе” ) ми подсказва, че имат нещо повече от терца майорна от кари: Renault Arkana, Austral и Megane E-Tech. Убеден съм, че знаят, че отдолу им идва и вале Renault Rafale, така с петдесет и белот няма как да не изкарат играта, а тя е за неутрализиране на едно „вътре” от последните години и отвоюване на лидерската позиция в сегмент С-SUV.

KEOS България

За два дни имам шанса да тествам майорната, а валето го чакаме през 2024 г. Може и да е от сегмент D, но в играта всичко е позволено, дори послъгването.

Започвам маршрута от София до Свиленград зад волана на Arkana, с който Renault влезе в нишата на SUV-купетата, запазена предимно за премиум марките.

KEOS България

Профилът на Arkana е най-забележителната характеристика във визията на модела. Дизайнът на големите джанти е много атрактивен, задните стъкла се затъмнени, имаме гланцирани черни странични огледала, черен покрив и малък спойлер, с който е завършена вратата на багажника.

Доскоро топ изпълнението R.S. Line, но вече то се казва esprit Alpine, какъвто е случаят в цялата моделна гама. Иначе отвън моделът е освежен с новото лого на Renault, както и с новата радиаторна решетка, чиято шарка е съставена от мини лога на Режията.

KEOS България

В интериора е заложено на Алкантара, характерна за esprit Alpine, мини френски флагове на седалките, контрастни шевове по седалките и арматурното табло, черен таван. Алуминиевите педали и скоростният лост тип "e-shifter"пасват идеално на цялостната визия.

А въпросният скоростен лост си предлага само за E-TECH Hybrid, какъвто е тестовият автомобил. В това няма нищо учудващо, тъй като от над 170 000 продажби на модела, цели 60% от клиентите са избрали именно самозареждащата се хибридна версия.

Вероятно трябва да добавя 10,2-инчовото приборно табло и 9,3-инчовия централен таблет, но тях само ще маркирам. Моделът е по-дълъг от Sportage, с цели 21 см по-дълъг е от Captur. Това значи, че отваря багажник с обем 513 л (480 л при E-Tech).

Хибридната система е с мощност 145 к.с. Съставена е от 1,6-литров бензинов мотор (по цикъла Аткинсън) и два електромотора. Единият от тях играе ролята на стартер генератор, другият задвижва предните колела (литиево-йонната батерия е 1,2 kWh). Тук трансмисията създава лек дискомфорт, когато на магистралата поискаш от нея по-рязко ускорение. Но за мен основният минус на модела е по-високият шум в купето, особено когато след това го сравня с тишината в купето на Austral.

За да съм честен, именно Austral е моят избор, той е тузът в терцата майорна, покрит от белот Arkana/Megane E-Tech. И в негова полза е фактът, че топ изпълнението esprit Alpine е 74 900 лв. с ДДС, само с 5000 лева повече от цената на Arkana esprit Alpine.

KEOS България

А получаваш много повече. Може би не в дизайна, защото двата модела имат своята аура, която грее ярко около образа им. Най-силната черта на Austral е неговият интериор, отново в изпълнение esprit Alpine. Той просто е нещо неприсъщо за Renault доскоро, изглежда изключително луксозно, усещането също е като в премиум автомобил.

Тук имаме дигиталната OpenR архитектура с 12-инчов вертикален централен дисплей и 12,3-инчово приборно табло. Има и 9,3-инчов head-up дисплей. И няма помен от шума в интериора, който изпитах при Arkana.

Другото впечатляващо са материалите, като дори не визирам Алкантарата, за мен важни тук са материалите по вратите и арматурното табло, наистина много класни.

KEOS България

Моделът се предлага с два меки хибрида, а на върха в гамата е самозареждащият се хибрид с 1,2-литров, 3-цилиндров двигател, електромотор и батерия с капацитет 1,7 kWh. Системната мощност е 200 к.с.

Моделът е на предно, но предлага пакет Extended Grip с допълнителни режими Snow и All Roads, които помагат да излизане от по-тежка ситуация, но не могат да заменят 4х4, което и никой не твърди. А и при просвет от 180 мм, Austral не е предназначен за движение извън утъпканите пътеки.

Но Renault предлага нещо друго, третото поколение система за завиване на четирите колела 4CONTROL Advanced. В този случай задното окачване е многораменно. Досега системата можеше да завърта задните колела до 3,5 градуса, сега вече до 5 градуса.

KEOS България

4CONTROL Advanced повишава стабилността на пътя, неутрализирайки недозавиването на класическото 4х4, както и допълнителното тегло. А то, както е добре известно, играе особено важна роля за разхода за гориво.

Това е важно за модела, тъй като Renault казва, че той може да се движи до 80% от времето в града само на ток. Трансмисията е с 15 режима, но човек трябва да привикне към нея, както загатнах в началото. Но важното за мен при Austral е усещането, усещане за модел от премиум сегмента.

KEOS България

За финал оставям Megane E-Tech, със сигурност моделът с най-ниски продажби у нас (по разбираеми причини), но при него усещането за премиум е още по-силно. Ще спомена факта, че дори вътрешната част на джобовете във вратите са облицовани, а това в друг модел на Renault не е правено. Дребен факт, но той казва много.

Важното за електромобилите са техническите параметри. Започвам с някои любопитни факти. Единият такъв е, че центърът на тежестта е с 9 см по-ниско спрямо конвенционалния Megane. Една от причините за това е, че дебелината на батерията е едва 11 см, а теглото й – 395 кг в Megane EV 60.

Електрическият мотор също е много лек, само 145 кг (включително съединителя), което е с 10% по-малко от мотора в ZOE.

Литиево-йонните батерии на LG са с повече никел и по-малко кобалт, за да се постигне по—голяма енергийна плътност (+20% над тази на ZOE).

Малката батерия е с капацитет 40 kWh. Максималната скорост на зареждане – 130 kW.

Малката батерия има една задача: да предложи цена: 74 890 лв., но лично аз се съмнявам, че някой ще даде толкова за кола със 130 к.с. Затова изборът пада върху версията с 60 kWh батерия, 220 к.с. и 300 Нм. Тук цените започват от 83 000 лева, като интересното е, че има модификации Super charge и Optimum charge (с 3000 лв. разлика), бордното зарядно прави разликата. Най-наточената като оборудване версия е за 97 000 лева.

Тук ще вкарам малко перспектива на тези цифри с новата Hyundai Kona Electric, която идва с почти идентични батерии – 48,4 и 65,8 kWh. Стартовата цена на първата е 79 990 лв., докато версията с по-голямата батерия започва от 89 990 лв. (най-богатото оборудване е 108 400 в.). В нейна защита ще изтъкна, че моделът е изграден на 800-волтова архитектура и предлага по-голям пробег (до 60 км повече при сравнение на най-големите пробези на различните версии).

Renault Megane E-TECH Electric Renault Austral Renault Arkana Renault Тест драйв Renault C-SUV