У беден съм, че Япония и японците са друг свят, всичко там е изградено по друг начин, а хората не следват тенденциите, а философията. Може и да са една от най-технологичните нации в света, но животът им е подчинен на постулати с вековна история.
Винаги, когато говоря за Япония се сещам за сблъсъка между новото и старото, между напредъка и традициите в „Последния самурай”. Кен Уатанабе е страхотен като Морицугу Кацумото. Брани Императора с меч, както е правено векове наред преди него. По същия начин и Subaru варди своите традиции, без да допуска чужда намеса за оказване на влияние.
Subaru Crosstrek
Все пак, както Кацумото остава верен на традициите, но и черпещ знания от американеца Нейтън Олгрен, така и Subaru дава път на някои нови технологии, но пречупени през собствената си призма. Това е лесно, когато Fuji Heavy Industries е зад гърба ти и строи самолетоносачи.
Но и не толкова, защото трябва да останеш в крак с тенденциите. Subaru го прави по традициите на старата школа: дава ни модел, в който има от Новия свят, но всичко пречупено през призмата на производителя в един откровен, истински автомобил, такъв, какъвто сме свикнали да очакваме от марката. Без преструвки, без фанфари, без лукс, но с доказана технология, изпитана конфигурация на задвижване, висока проходимост, удобство, надеждност и сигурност.
Опаковали са го с ново име и твърдят, че в Crosstrek всичко е напълно ново, но в действителност моделът е това, което сме свикнали да определяме като фейслифт, макар той и всеобхватен. Аз го харесах, много, защото е истински, няма да се даде без бой.
Започвам с първата голяма промяна, името. В Европа бе познат като XV, но вече носи името Crosstrek, както се казва и в САЩ, най-големият и важен пазар на марката.
Далеч по-важни обаче са промените по екстериора, които са имали за цел да акцентират още по-силно офроуд корените на марката и модела. Решетката и шарката й са увеличени и променени, фаровете са по-тънки и влизат в решетката чрез една напречна хромирана лайстна. Блоковете около фаровете за мъгла са напълно променени, долния въздухозаборник също. Като цяло линиите са по-остри и по-динамични.
Профилът също е пипнат най-вече с по-ясно изразени арки над калниците в черна пластмаса, както и в страничните линия под вратите. Задните LED светлини показват влиянието на флагмана Outback. Релсите на покрива са по-високи, отколкото при сегашния XV. Всичко това още повече подсилва SUV характера на автомобила, а спойлерът над вратата на багажника върши чудесна работа, защото в дъждовното време задното стъкло не се цапаше и почти не ми трябваше задната чистачка. Десет са екстериорните цвята, предлагани за Crosstrek.
Минавам към интериора, където Crosstrek се е обзавел с 11,6-инчов централен дисплей, но японците, както вече казах, не следват чужди пътища, те си имат свое разбиране за нещата. В случая сензорната повърхност е обградена от физически бутони, коренно противоположно на повечето други. Да, не изглежда толкова sci-fi, но се ориентираш бързо и боравиш лесно с най-важните функции. Има безжична свързаност за Android Auto и Apple CarPlay, но графиката и функционалността не може да са образец.
Воланът е страхотен, седалките още повече. Японците са им отделили специално внимание, изглеждат страхотно, но по-важното е, че са много удобни и с чудесна странична упора. В традициите на старата школа е и приборното табло, което е запазило аналоговия си вид, лично мен това ме впечатли.
Ще маркирам само последната версия на технологията EyeSight Driver Assist, системата на Subaru за предотвратяване на сблъсък със стерео камера. Новата система разпознава двуколесни превозни средства и пешеходци отляво и отдясно на автомобила. Технологията е с 14 функции, седем от които нови. За пасивната безопасност се грижат цели 9 еърбега, а целият пакет за сигурност се предлага от базовото ниво на оборудване.
Впечатлен съм и от една друга странност в сферата на задвижването. Започвам с добре познатата конфигурация на боксеров двигател с обем 2,0 литра и Симетричната система за задвижване на четирите колела (S-AWD). Това е философия, определяща пътя на Subaru.
Стандартното се предлага и активно управление на въртящия момент за оптимизиране на поведението в завои. Crosstrek идва и със системата за управление на двигателя SI-DRIVE с избираеми от водача режими (I и S).
CVT трансмисията Lineartronic също е позната, но в случая в нея е вграден електромотор. И тук идва другата изненада, Subaru нарича своята система „паралелен” хибрид. Ако при обикновените самозареждащи се хибриди батерията обикновено е с капацитет 1,2 kWh, тук тя е с капацитет 0,6 kWh, но все пак може да задвижва сама колелата.
Продължавам с друга любопитно черта на японците. Те комуникират само мощността на бензиновия атмосферен двигател, която е 136 к.с., т.е. намаляла е с 14 к.с., отнети от ЕС в ползва на екологията. Но Subaru не комуникира системната мощност, защото казва, че това е неправилно. Все пак ние ще кажем, че системната мощност на Crosstrek е малко над 150 „коня”.
Стигам и да факта, че моделът е с просвет 220 мм, нещо, с което могат да се похвалят само много по-големи и по-скъпи модели (без тук да включвам Forester и Outback). Очаквах с нетърпение организираното от италианските ни домакини офроуд трасе, което е неминуема част от програмата при всеки тест драйв на Subaru. Но за нещастие предишната вечер бе завалял сняг, колите бяха с летни гуми, а трябваше да катерим трасето на ски писта. За мое съжаление върху нея вече имаше достатъчно сняг, за да предотврати това приключение.
Но пък италианските Алпи предлагат и други опции, например 10 километра 90-градусови серпентини при валеж на мокър сняг и, както домакините се изразиха – „страхотни летни гуми”. Не се притесних, дори започнахме да се подпираме с румънски колега.
Изненадата от всичко това беше, че се изненадах много приятно от поведението на Crosstrek на асфалта. Subaru са свършили чудесна работа с намаляване на шума от вятъра и гумите, което, комбинирано с чудесните седалка, прави по-дългия престой зад волана приятно място. Няма как да кажа, че моделът е спортен, все пак мощността му е малка, затова и не включвах този режим на задвижване, макар да понатиснах в един момент в завоите. Кормилното управление също е доста отзивчиво.
Окачването е McPherson отпред и многораменно отзад, като инженерите са оптимизирали пътното поведение и чрез увеличаване на устойчивостта на усукване с 10%.
Не шофирах офроуд, затова и оставих за накрая системата X-MODE, която контролира двигателя, трансмисията, системата за задвижване на всички колела и спирачките за оптимално сцепление върху хлъзгави повърхности и стръмни наклони. Тя предлага и функция Hill Descent Control, а за пръв път X-Mode е налична и при шофиране на заден ход.
Subaru Crosstrek се предлага у нас с три нива на оборудване, като цените на Style започват от 72 700 лв. с ДДС, а топ изпълнението Premium – от 81 100 лв. с ДДС. Проблем е, че моделът се предлага у нас само с едно задвижване. Toyota Corolla Cross идва с два мотора, но версията с 4х4 задвижване е само за топ изпълнението Luxury и започва от 90 990 лв. Hyundai Kona също има 4х4 задвижване, тук обаче Kona със задвижване на четирите колела може да се купи срещу 72 900 лв. и 197 к.с., но пък с далеч по-слаби офроуд качества.