Г одини наред фикс идеята на Карлос Гон бе поставена върху обемите и изместване на Volkswagen от световния връх по продажби. Удаде му се веднъж-дваж, а след това развоят на съдбата на Гон е болезнено известна. Но по-важното е, че времената коренно се промениха, а с тях и философията на компанията. Именно това бе първото, което направи Лука де Мео, когато пое кормилото на Renault, обявявайки новия стратегически план „Renaulution“. Неговата цел е да измести стратегията на Groupe Renault от обем към стойност (и не само).
Зад волана на Renault Arkana
Освен многото структурни промени, които Де Мео ще направи, основното за успеха на плана си остава продуктовата гама. Renault планира да ни залее с „Нова вълна” модели, с които да се превърне в марка за технологии, услуги и чиста енергия. До 2025 г. Renault ще лансира 14 основни модела. 7 ще бъдат напълно електрически, 7 ще бъдат в сегменти „C“ и „D“.
Arkana е първият от тези продукти, които ще дадат своя принос Renault да си върне предните места в сегмент “C”. Няма да навлизам в мистиката на големите аркани в Таро картите. Няма да се връщам към мистериите на физическия и духовния свят, владеещи съзнанието на алхимиците между Тъмните векове и Ренесанса, когато думата arcanum (от латинската acranus) навлиза в английския език. В днешно време все още няма начин за превръщане на неблагородни метали в злато, но има начин за създаването на изключително атрактивен продукт с един много лесен трик.
Демонстрира гоArkana, който е нещо различно на пазара. С него Renault става първият масов производител, предлагащ SUV-купе модел със спортен дизайн, ниша, досега запазена за премиум марките.
Формулата е много проста: взимаш модулната платформа CMF-B на Алианса (на която са качени също Clio и Captur), слагаш 10-ина сантиметра над дължината и междуосието на Kadjar, след което в играта се намесват хората на Лоранс ван ден Акер. При правилните пропорции (дължина 4568 мм, височина 1571 мм и междуосие 2720 мм), профилът на Arkana е най-забележителната характеристика във визията на модела. Страхотният оранжев цвят „Валенсия” (запазен за R.S. Line, какъвто е и тестовият модел), 17-или 18-цоловите лети джанти Silverstone с червени акценти, затъмнените прозорци, гланцираните черни странични огледала, черни колони на вратите и черен покрив допълнително усилват впечатлението, че гледаш автомобил на премиум марка. Емблемата R.S. Line върху арките на колелата, двата декоративни хромирани ауспуха и специфична предна решетка завършват облика на модела, който определено изпъква в гамата на Renault.
Спортно и премиум усещане излъчва и интериорът със своя черен таван, комбинирана тапицерия от кожа и велур с червен декоративен шев, използвана също и за облицовка на панелите на вратите. Арматурното табло с карбонови елементи е декорирано с червена лента. Предпазните колани са подчертани от ленти в същия цвят. Алуминиевите педали и скоростният лост тип "e-shifter"(при E-TECH Hybrid) са перфектно адаптирани към тази версия R.S. Line.
Рог на изобилието от Renault Megane (тест драйв)
Isuzu D-Max e играч от старата школа (тест драйв)
Дигиталното приборно табло в този случай е с диагонал 10,2 инча (опция), като стандартно за нивото е 7 инча (базата при Zen е 4,2 инча). То се комбинира с вертикален 9,3-инчов сензорен екран (стандартно 7-инчов хоризонтален). Пиано клавишите под него осигуряват бърз достъп до основните функции в автомобила. Маркирам познатата система MULTI-SENSE, предлагаща избор от 4 режима на шофиране и 8 светлинни среди за персонализирано усещане зад волана. Срещу допълнително заплащане идва и аудио системата BOSE с девет високоговорителя.
Освен красив и забележим, новият Renault Arkana е и доста сериозен като размери. Той е с шест сантиметра по-дълъг от Sportage и Tiguan, а разликата с Captur е цели 21 см. Това означава едно: огромни вътрешни размери за автомобил в сегмента със скосена линия на покрива. Arkana е лидер по отношение на пространството за коленете (211 мм), пространството в областта на краката (305 мм) и пространството в областта на главата на задните места (862 мм). Добавям и багажника с обем 513 л (480 л при E-TECK), за да придобие картинката завършен вид.
BMW M3 Competition е есенцията на баварската философия (тест драйв)
Електрическият Enyaq e един от най-важните модели в историята на Skoda (тест драйв)
Arkana се предлага с E-TECH хибридно задвижване с мощност 145 к.с. и с 12V микрохибридизирани бензинови двигатели TCe 140 и 160. Тестовият автомобил е първият вариант, чиято технология е защитена от 150 патента. Хибридният Arkana E-TECH може да се движи до 80% от времето в града само в електрически режим, като от компанията твърдят, че икономията на гориво може да стигне до 40% спрямо бензинов двигател в градски режим на шофиране. В модела е вградено новото поколение на 1,6-литровия бензинов мотор (по цикъла Аткинсън), работещ заедно с два електромотора. Единият от тях играе ролята на стартер генератор, другият задвижва предните колела (литиево-йонната батерия е 1,2 kWh [230 V]), докато технологичният комплект завършва иновативната скоростна кутия без съединител и с няколко режима, дошла от Формула 1.
Въпросната трансмисия е доста сложна като функциониране, като на практика това е механична трансмисия с актуатори и електронен контролен блок. Слабостта й се разкрива при нужда от рязко ускорение (кик-даун) при изпреварване, когато се получава едно доста силно виене. Но иначе това решение е много по-добро от вариатор, при който това форсиране и виене си е константа. Докато при Arkana, когато се кара плавно или с круиз контрол (адаптивен в този случай), трансмисията си работа много добре и безшумно. В града дори не може да се усети, че тя е различна от трансмисията с двоен съединител EDC на марката.
Аромат и доза кофеин с електрическата Opel Mokka (тест драйв)
Електрическата трансформация на Mercedes започва с EQC и EQA (тест драйв)
Сред силните черти на трансмисията влиза и приносът й за ниския разход на гориво. Тази технология спомага за намаляване на разхода на гориво с 8%, както и на CO2 емисиите. В моя случай аз постигнах между 5,7 и 6,5 л/100 км след около 450 км пробег. Градското шофиране бе само влизане и излизане в София, същото упражнение в Пловдив. Останалият пробег е комбиниран между движение по Подбалканския път и „Тракия”, като ниският разход бе междуградското на Подбалкана, докато на магистралата скочи до горната граница. И в двата случая не съм жалил педала на газта. Сериозна динамика обаче не мога да изтъкна. За сметка на това Arkana-та стъпва много добре на пътя, а южнокорейската сглобка си казва думата: качествени материали в интериора и никакво скърцане. При разрешената максимална скорост на магистрала се заформя едно свистене около предните колони.
Атрактивната визия, за щастие, е подкрепена и от нужната практичност. Круиз контрол, камера за паркиране на заден ход, автоматично активиране на фаровете и чистачките, подгрев на задното стъкло и др. се предлагат от първото ниво на оборудване Zеn. Към тях ниво Intense предлага 7-инчово приборно табло и 9,3-инчов централен дисплей на мултимедийната система, която допълнително може да се поръча с аудио система Bose (и при RS. Line). Най-високото ниво, освен специфичните дизайнерски елементи за още по-силно визуално впечатление (два декоративни хромирани ауспуха, специфична предна решетка, странични огледала в черен цвят), предлага седалки с 6-посочно електрическо регулиране и лумбална опора за шофьорската седалка.
Моделът стартира в България от 47 090 лв. с ДДС. Най-скъпата модификация E-TECH Hybrid 145 к.с. (ниво на оборудване R.S. Line) струва 60 390 лв. с ДДС.
Технически характеристики
Renault Arkana E-Tech
Размери
Дължина, мм: 4568
Широчина, мм: 1821
Височина, мм: 1571
Междуосие, мм: 2720
Двигател
Вид: редови, цикъл Аткинсън
Работен обем, куб. см: 1600
Макс. мощност, к.с.: 145
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: n/a
Динамика
Макс. скорост, км/ч: n/a
Ускорение 0-100 км/ч, сек: n/a
Среден разход, л/100 км: 4,8
Вредни емисии СО2, г/км: 108
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 50 690