К олко клиширано ще прозвучи, ако започна с това, че автомобилната индустрия преминава през прага на най-голямото си преформатиране от повече от век? Със сигурност много, наясно съм, но това е факт, който не подлежи на различна трактовка. Това е факт, който е поставил цялата индустрия пред огромни изпитания, но за щастие на Renault, този момент съвпада с поемането на управлението от Лука де Мео. Роденият в Милано мениджър възроди Seat, но тук задачата му е много по-трудна: да възроди Renault след десетилетното управление на Карлос Гон, което вкара и много сериозни политически проблеми в компанията.
Зад волана на Renault Megane
Идването на Де Мео става в преломен момент за Renault. Момент, който определя бъдещето на компанията. А то, както може би се досещате, е електрическо (и не само). Това бъдеще ще бъде определено от плана Renaulution, а в преходния период тежестта ще падне на плещите на Megane и другите познати играчи.
До момента Megane има над 7 млн. продажби за своите четири поколение от 1995 г. насам. Наскоро моделът претърпя леко освежаване, а една от причините, поради които не са налагат кардинални промени, е отличната работа на Лоренс ван ден Акер и екипът му дизайнери, чието произведение е все още актуално като визия и реакции при очен контакт с него.
Ултрамаратонецът BMW 640d Gran Turismo (тест драйв)
1000 км със 118 лв. за газ и бензин с Renault Captur (тест драйв)
Още по-важен за компанията е фактът, че Megane предлага абсолютно всичко, което един клиент би поискал и потърсил от автомобила. Megane се предлага в три каросерии (хечбек, комби [Grandtour] и седан), а за най-запалените автомобилни фенове има и версии R.S. и R.S. Trophy (с по 300 „коня” и завиващи четири колела). Бензиновите двигатели са три, дизелът един, които може да се комбинират с механична или 7-степенна EDC трансмисия. Електрификация? Разбира се, имаме плъг-ин модификация, а към края на годината ще видим изцяло новия електрически Megane, който миналата година бе показан във формата на концептуалния Megane eVision, като двата модела ще продължат да се продават съвестно поне година. И ако това не е рогът на изобилието?
Запознанството ми с обновения Megane започвам с нещо типично за мен: любовта ми към хечбека винаги ще ме накара за избера именно него, макар сега да можех да взема седан или комби. Новостите в дизайна не са много, като на пръв прочит веднага се откроява новият цвят „разтопено злато”. Моделът интегрира по-ефективната на пътя 100% Pure Vision LED технология, както и емблематичния С-образен светлинен подпис на марката. В предната част има нова броня и нова решетка, включваща хромирани елементи. Въздушни дефлектори се добавени в предната част на арките на колелата за подобрена аеродинамика. Постоянно светещите задни LED светлини оформят уникален хоризонтален 3D подпис. Моделът е един от най-широките в класа, а тези стопове през цялата широчина допълнително разширяват (визуално) задницата, придавайки много самоуверена стойка на пътя.
Трите каросерии идват с по един нов цвят, нов дизайн на джантите (от 16 до 18 цола), като хечбекът и комбито вече може да се поръчат в ниво на оборудване R.S. Line (с повече хром и спортни детайли), заменящо старото GT Line.
В интериора веднага се открояват 10,2-инчовият екран на приборното табло (базовият е 7-инчов) с интегрирана GPS навигация, както и новият 9,3-инчов (според оборудването) мултимедиен екран. Новата мултимедийна система EASY LINK предлага всички функции за навигация и инфотейнмънт (смартфон репликация, гласови команди и телефония с Android Auto и Apple CarPlay съвместимост), както и MULTI-SENSE настройки (Eco, Comfort, Sport и MySense - в зависимост от двигателя).
Citroen залага пластичен експлозив С-4 (тест драйв)
Peugeot 3008 e обект на желание (тест драйв)
Клиентите ще се радват на нови амбиентни цветове, персонализиране на приборното табло, както и на приложението R-Sound, който в режим на задвижване Sport генерира звук от работата на двигателя през високоговорителите. Скрити от погледа остават добавените адаптивен круиз контрол с функция Stop&Go, активен спирачен асистент и предупреждение за опасност при маневриране на заден ход.
Абсолютно видими са трите бензинови и един дизелов двигатели. Веднага трябва да изтъкна плъг-ин хибрида E-TECH със 160 к.с., която технология е пряко развита от опита на Renault във Формула 1. Тя обединява 1,6-литров 4-цилиндров двигател с два електродвигателя. Капацитетът на батерията е 9,8 kWh (400V), която позволява движение на ток до 65 км в градски условия (50 км в смесен режим по цикъла WLTP). Двигателят ще се предлага за хечбека и комбито малко по-късно през годината.
Сега трите каросерии имат на разположени 1,0-литров 3-цилиндров бензинов агрегат със 115 к.с., както и 1,3-литров мотор със 140 к.с. Дизелът е едно от най-калените и изпитани оръжия в целия Алианс – 1,5-литровият мотор със 115 к.с. е моят избор за пътуването ми от София до Харманли, като за по-пряко хващам подбалканския, оттам Панагюрище, обяд в Старосел и магистралата.
Целта на упражнението: хубава пролетна разходка, която да ме изведе от сивата, все още карантинирана София към онзи момент. Избирам ръчна скоростна кутия (този и 1,3-литровия бензинов агрегат може да се куплират и със 7-степентата EDC автоматична трансмисия с двоен съединител), защото знам, че ще има доста завои. По Подбалканската линия карам лежерно и спокойно, радвам се на комфортните седалки и тишината, макар при определени обороти дизелът да показва характерния си звук. Но също така показва и характерния си нисък разход на гориво, който при спокойно шофиране стои в диапазона между 4,5 и 5 л/100 км.
Разходът скача в отсечката към Панагюрище, която предлага чудесни завои, почти никакъв трафик, но и много разбита пътна настилка. Тук си позволявам да настъпя повече, защото 270-те нютон метра си казват думата в завоите. Използвам и режима Sport на задвижване, който вкарва изкуствен звук в купето и променя реакцията на дроселовата клапа, но нищо по окачването. А то, типично за Renault, е настроено за комфортна возия. Това ще рече, че в завоите Megane влиза точно, но излизането с по-висока скорост разклаща задницата. Това ме кара да успокоя топката и да заложа на по-плавното и комфортно шофиране, с които марката е известна.
KIA Sorento е последният мохикан (тест драйв)
Тестваме атрактивния и различен VW Arteon Shooting Brake
Ще отбележа приятните на допир материали по арматурното табло, горните панели и вложките на вратите, както и на подлакътниците. Под тях пластмасата е доста корава и в завои, при спортно шофиране коляното на десния ми крак изпитва тази твърдост. Казах го, но пак ще изтъкна чудесните седалки.
Изборът на комби логично се диктува от по-големия багажник. В този случай обемът на багажника на Grandtour е 563 л за бензиновите версии (473 л при хеча), 504 л е при дизеловата версия (394 л при хеча)
И като казах, че Megane с 1,5-литров дизел не е предназначен за спортни изживявания, си мечтая за мига, когато ще взема ключа за Megane R.S., който за мен е един от най-добрите „горещи”. Той е насочен към една малка и специална група клиенти, но същите трябва да знаят, че моделът е получил оптимизиран 1,8-литров турбо двигател, който генерира 300 к.с. (като при версията Trophy). Въртящият момент е увеличен до 420 Нм (+30 Нм) с EDC скоростна кутия и 400 Nm с ръчна скоростна кутия, с каквато трябва да се шофира този автомобил.
Електрифициран Haute Couture с DS 7 Crossback (тест-драйв)
Различна алтернатива на „М” и „AMG”: Lexus ES 300h (тест драйв)
За връщането от Харманли към София няма излишен драматизъм – 260 км магистрала, затова взимам седан със 140 бензинови конски сили с EDC трансмисия. По принцип на съм фен на този тип каросерия, но продажбите на автомобила показват, че той е предпочитаният избор за т. нар. fleet автомобили. Разликите с хечбека са само във външните размери и обема на багажника, вътре всичко е идентично. Карам на разрешената максимална скорост, купето се поразклаща при по-силен вятър, шумът от вятъра също трябва да отбележа, но разходът от малко над 7 л/100 км бензин си е повече от добър.
За финал ще отделя нужното внимание и на цените, тъй като в началото казах, че моделът предлага едни от най-конкурентните цени. Базовият Megane Hatch (1,0-литров 3-цилиндров мотор със 115 к.с.) струва 34 690 лв. с ДДС. Идентично оборудвани комби и седан са съответно 36 270 и 34 680 лв., т.е. разликата между хечбек/седан и комби е 1580 лв. Дизеловата версия на хечбека (в изпълнение Intense), която карах аз, започва от 44 89 лв., докато бензиновият седан със 140 к.с. и EDC трансмисия (Intense) струва 46 380 лв. За пряко сравнение поглеждам към Ford Focus, който също се предлага в различни каросерии и видове задвижване. Ford Focus 1,0 EcoBoost (125 к.с.) Trend струва 41 100 лв. с ДДС, което ще рече, че е с 6400 лв. по-скъп от базовия Megane. Подобна разлика (че и по-висока) се наблюдава и при другите версии. Ще отбележа факта, че разликата в жизнения цикъл на двата модела е около 3 години в полза на Focus, но пък клиентът едва ли толкова се интересува от него.
Технически характеристики
Renault Megane 1,5 dCi 115
Размери
Дължина, мм: 4359
Широчина, мм: 1814
Височина, мм: 1447
Междуосие, мм: 2669
Маса, кг: 1392
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1461
Макс. мощност, к.с..: 115
Макс. въртящ момент, Нм.: 270
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 190
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 10,8
Среден разход, л/100 км: 4,6/5,0
Вредни емисии СО2, г/км: 119/130
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 39 190