Т ова французите са странни хора. За да не обобщавам толкова кардинално, ще се съсредоточа само върху представителите от Peugeot. От над две години ми обясняват, че препозиционират марката към по-луксозната част на сегмента. А целта: Volkswagen. Искат от Peugeot да се конкурират с Volkswagen. Абсолютно нищо лошо, всички искат с VW да се мерят. Резултатът обаче аз не го виждам. Но виждам ценовата листа. А тя казва, че Peugeot 2,0 HDi 508 със 180 к.с. и автоматик струва 55 377 лв. Passat TDI BMT, но със 150 к.с. и „ръчка”, е 54 100 лв. Така стигам до моята тема: новият Opel Insignia Grand Sport с дизелов 2,0-литров двигател със 170 к.с. и ръчна трансмисия струва 48 115 лв.
ВИЖТЕ НОВАТА INSIGNIA GRAND SPORT НА ФОНА НА ФРАНКФУРТ
В повече ли са ви цифрите? Още малко търпение, за да изясня тезата си. А тя е, че модел на три години струва със 7000 лв. (вярно, с автоматична трансмисия и плюс 10 к.с.) повече от автомобил, чието производство почна на 21 март 2017 г.
Защо французите са странни ли? Защото няколкогодишното им „препозициониране” не им донесе нужния ефект, затова решиха да да си купят работещата формула, с която най-после да могат реално да се конкурират в Германия. А това е Opel, в частност Insignia Grand Sport. Която, колкото и йезуитски да прозвучи, е автомобилът, който се изравнява с еталона Passat. Знам силата на това твърдение, но се впечатлих изключително много и преценявам добре казаното от мен.
Задъжителна екстра за Insignia са матричните фарове с 32 светодиода всеки, чийто дълги светлини оформят лъч до 400 метра пред вас.
Opel Insigniа Grand Sport е един отличен автомобил. Такъв, който разполага с всичко необходимо да продължи успешния ход на предшественика си, от който бяха продадени над 940 000 автомобила за осем години. Това е изключително сериозна цифра в този сегмент. Новият Grand Sport ще има един проблем. Не толкова Passat, нито бъдещите ходове на PSA Group по отношение на Opel, а самата нагласа на клиентите и спецификата на пазара в момента.
А тя е такава, че клиентът е пощурял на тема SUV. Всички искат да седят високо и вятърът да се блъска в радиаторната им решетка, докато Insignia предлага точно обратното: нисък и обточен силует, снижена шофьорска позиция (една от критиките към първия модел), много голямо пространство за пътниците отзад (но намален багажник) и нива на лукс, които обикновено се срещат един сегмент по-нагоре. А за носталгично настроените ще отбележа, че коефициентът на челно въздушно съпротивление е само 0,26 (един от най-добрите в класа), което е точно толкова, колкото преди много години вече предложи Calibra.
Говорейки за размери, Grand Sport вече застава срещу BMW Серия 5. В действителност, той не е много-по къс от Audi Q7. Не споменавам случайно тези два луксозни модела, тъй като скокът на Insignia е осезаем и моделът предлага много луксозни решения.
Въпреки тези сериозни размери, надвесите са по-компактни, което визуално прибира по-голямата част от тази дължина между колелата.
Какво означава това? За начало, новите размери на Insignia Grand Sport (увеличена дължина, междуосие, широчина и намалена височина) я правят много приятна за окото. Особено ако е оборудвана с OPC пакет, големи джанти и прозиращи зад тях спирачни дискове Brembo. Мога да открия нещо общо с линията на покрива на Audi A7, а като цяло профилът на Insignia е наистина впечатляващ.
„Острието“ на Opel започва от предните врати и прелива към задната част. Вдъхновено директно от едно от най-впечатляващите стилистични решения в Monza Concept, хромираното острие на прозорците изтича към задните LED светлини и визуално снижава така или иначе високата едва 1500 милиметра Insignia Grand Sport, осигурявайки още по-атлетично излъчване. Общото впечатление е за един много по-лек визуално, но и буквално автомобил, тъй като новата платформа на модела е снижила от теглото му до 175 кг. А масата бе сред големите минуси на предходния модел.
Интериорът е изклюително луксозен и ерганомично оформен, само пластмасите трябваше да са по-приятни на допир.
Големите минуси в интериора бяха многото бутони, ориентацията сред които бе много трудно. Но вече не. Сега вътрешността на Insignia е изключително елегантна, изчистена, ергономична, дори елитарна.
Водачът седи по-ниско от преди и по тази причина връзката му с автомобила е по-пълноценна. Казвайки седи, веднага ще направя препратка към AGR седалките в модела, които наистина са сред акцентите, тъй като те обгръщат тялото и неутрализират умората на дълъг път. А там е силата на новия модел: магистралата, където комфортът е на завидно ниво. Увеличеното междуосие тук се е отразило в отварянето на много голямо пространство за краката на пътниците отзад. Да, ще маркирам Skoda Superb, с която никой друг не може да се мери по вътрешни обеми. Нито с обем на багажника, където Insignia отстъпва много на предшественика си (-40 литра), да не говорим за Superb.
Арматурното табло е предлага интересна конфигурация: средната му част е дигитална, докато от двете страни имаме аналогови инструменти. Водачът е допълнително улеснен от head-up дисплей, който подчертава дигиталния характер на инструментите.
Но, ако нямате нужда да превозвате пералня в багажника си, то Insignia е вашият избор. По-голяма е от Mazda6, много по-голяма, но пък отстъпва като ангажираност по време на управление от японския си конкурент. Това в никой случай не омаловажава качествата на пътя на новия модел на Opel, тъй като той винаги е залагал на комфортната возия, а не толкова на динамичната. Макар че Grand Sport има какво да каже и по тази тема, когато седнеш зад волана на топ изпълнението с мощния 260 к.с. двигател, 4х4 задвижване и най-интересното – чисто новата 8-степенна трансмисия.
Това бе автомобилът, който карах през по-голямата част от тест драйва на модела във Франкфурт. А причината за това бе, че исках да се запозная по-добре с новата трансмисия, която най-после се появява в гамата на Opel. Много е добра, разработена е от Aisin. Сменя много бързо и плавно предавките, но за момента се предлага само с това топ изпълнение. Малко по-късно ще се предлага в комбинация и с моя фаворит, 2,0-литровият турбо дизел със 170 к.с., който вероятно ще е най-предпочитаният избор у нас. Можа да кажа суперлативи и за мощния 136 к.с. дизел, който е изключително икономичен, но при 170 к.с. и 400 Нм големият дизелов мотор е прекрасен. В гамата на Opel се предлага и 6-степенен автоматик, както още два бензинови мотора (освен споменатите от мен вече агрегати), а също и базовият дизел със 110 к.с.
Акцент при топ изпълнението на модела е и авангардната система за задвижване на четирите колела с torque vectoring - уникално конструктивно решение в средния клас. При тази високотехнологична система два многодискови съединителя заменят конвенционалния заден диференциал и могат да предават въртящ момент към всяко от колелата индивидуално в рамките на милисекунди. Не успях да усетя работата му на немските аутобани, но пък усетих мощността на 260-те коня. Трябва обаче да призная, че очаквах повече от тях. Тяга има, но не и рязкото потегляне, което да ти спре дъха.
Не успях да тествам новия 1,5-литров турбо бензинов мотор, предлагащ се с две нива на мощност от 140 и 165 к.с., но моят избор си остава дизелът с неговите 400 Нм и ръчна скоростна кутия. Инженерите са пипнали конструкцията на горивните камери, оптимизирали са и са променили профила на всмукателните тръби, като агрегатът разчита на система за впръскване на гориво с максимално налягане 200 бара и до десет цикъла на впръскване на работен такт. Споменавам тези инженерни решения, за да подкрепя констатацията си, че по отношение на задвижването новата Insignia се представя изключително добре.
Покрива се целият диапазон, по три бензинови и дизелови двигателя, две автоматични трансмисии, уникално за сегмента 4х4 с torque vectoring, както и допълнително усъвършенстваната адаптивна система на окачването FlexRide, предлагаща възможност за избор на режими Tour или Sport. Няма да забравя да спомена факта, че наскоро от Opel бяха снети всякакви съмнения за данните СО2 емисии и средният разход на гориво. Казвам това, за да подсиля още повече ефекта на това, че в реални условия 2,0-литровият дизел със 170 к.с. ще харчи около 7,0 л/100 км комбинирано. При едно доста лежерно управление може да стигнете до показател и под 6 л/100 км. А това си е повече от отличен резултат, защото тестовите автомобили бяха натъпкани с всичко възможно.
Нов дизайнерски език, луксозен интериор, свързаност на топ ниво, 4х4, турбо двигатели, нов автоматик активи, които не бих се учудил, ако наклонят везните в полза на Insignia да дублира успеха на предшественика си, който спечели приза Автомобил на Европа за 2009 г.
Натъпкани е най-правилната дума, защото Insignia Grand Sport изглежда наистина като луксозен автомобил от горния сегмент. Единствено малко по-твърдата пластмаса на места не ме спечели, но във всяко едно друго отношение Insigniа е направила качествен скок напред. Въобще няма да се спирам на всевъзможните опции за свързаност, но ще маркирам страхотните матрични светлини IntelliLux LED от следващо поколение с 32 LED сегмента за функцията на дългите светлини, чийто обхват е до 400 метра.
Предишното поколение на Insignia изпълняваше ролята да ви превози от точка А до точка Б по един комфортен и добре екипиран начин. Сега, новата Grand Sport прави това по още по-добър начин, но добавяйки още една важна съставка: желанието да притежаваш този автомобил вече е на напълно ново равнище. И нещо, което научих от предходния модел: с течения на жизнения си цикъл той ще става все по-добър и по-добър, а този път основата на Insigniа Grand Sport е още по-солидна, върху която да се надгражда.
Технически характеристики
Opel Insignia Grand Sport 2,0D
Размери
Дължина, мм: 4897
Широчина, мм: 1863
Височина, мм: 1455
Междуосие, мм: 2829
Собствено тегло, кг: 1582
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1956
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 170 при 3750
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 400 при 1750-2500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 226
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 8,7
Среден разход, л/100 км: 5,2
Емисии СО2, г/км: 136
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 48 115
Четете още:
Отнето предимство на пешеходец = 77 808 евро глоба
Двуколесното безмоторно творение на Bugatti струва 71 000 лв.