А з съм фен на киното и като такъв ненавиждам клишетата. Но публиката търси бързо и лесно смилаеми (по-бързо дори от пуканките и колата) сценарии, затова все по-често трябва да преглъщам реплики от сорта „ти не беше планиран(а) (разбирай ти беше грешка), но си най-хубавото нещо в живото ми”.
Същата захаросана холивудска реплика спокойно може да изрече и Хирохиде Тагава, който е идеологическият създател на Nissan Qashqai. А появата на същи е резултат на чиста грешка, но не в следствие на полов акт, а на дружните усилие на екип от 25 човека. Той започва (2002 г.) 12-месечен проект в техническия център на компанията в Япония. Целта им е да разработят следващото поколение Nissan Almera. Нещата обаче толкова се объркват, че около 9 месеца след началото на процеса, на 13 декември 2002 г., екипът стига до извода, че новата Almera, която те разработват, не би могла да се противопостави на конкурентите.
ВИЖТЕ НОВИЯ NISSAN QASHQAI НА РАЗХОДКА В АВСТРИЯ
Тогава на сцената се появява г-н Тагава, който предлага нещо от сорта на мини Murano. Според него този автомобил ще счупи бариерите по онова време за притежаване на SUV автомобил. А те са висок разход, лошо качество в интериора, шум в купето, прекалено големи размери за маневриране в града и обща пригодност за ежедневието.
Развойният процес продължава само 9 месеца (при обикновения от 18 месеца). Като концепция моделът дебютира на салона в Женева през 2004 г., а отзивите далеч не са ласкави. Причините са много, но това не спира специалистите на Nissan да вземат редица непопулярни решения.
Именно те превърнаха Qashqai в това, което е днес: най-успешният модел в Европа в 83-годишната история на Nissan. Макар вече да има над 20 конкурента в продажба, Qashqai остава еталонът в класа с безпрецедентен пазарен дял от 10,3%. До момента моделът има над 2,3 млн. продажби срещу името си от лансирането си през 200 7 г., има над 80 международни награди, включително 19 титли „Автомобил на годината”. Най-интересното е, че март 2017 г. бе най-успешният месец за 10 години на пазара, като в Европа бяха реализирани 33 000 продажби. И това става след три години, през които Qashqai II е на пазара. А аз съм в австрийската столица, за да тествам напълно обновения модел, който трябва да продължи тази тенденция и да бетонира позицията на Qashqai като №1 в класа.
Революцията създаде истински уникат, а еволюцията сега е направила Qashqai още по-заплашителен за конкурентите му.
Най-ясно откроимите промени при фейслифта на модела се откриват в екстериора. Освен цветовете, от които синият е наистина забележителен, погледът веднага се привлича от последната интерпретация на емблематичната радиаторна решетка „V-motion” на Nissan, която обгражда новата емблема на Nissan, която е в две версии в зависимост от нивото на оборудване. По-скоро от това дали е монтирана системата Intelligent Emergency Braking (IEB), чийто радар е монтиран зад емблемата.
Радиаторната решетка е заобиколена от нови светлинни блокове на фаровете, като сега разграничаването между халогенните фарове (Visia, Acenta и N-Connecta) е много по-ясно от full-LED фаровете (Tekna и Tekna+).
Светлинният подпис на дневните светлини при халогенните фарове е нов, съставен от девет, а не шест светодиода, като лещите са нови и по-тънки. Ако моделът е оборудван с full LED фарове, светлинният „бумеранг” подпис на дневните светлини е нов, а когато се включат къси светлини, водачът вече разчита и на Adaptive Front Lighting System (AFS).
Предната броня също е нова, нов е и капакът на двигателя. Задната броня също е ново, като за пръв път имаме две ясно различими брони, които зависят от избраното ниво на оборудване. Леки нюанси има и в светлинния блок на стоповете, но няма да се задълбавам повече по темата. Общото ми заключение е, че моделът изглежда много по-модерно и привлекателно от преди, а вниманието към детайла е това, което прави разликата.
Много по-важното е друго: по качество на изработка и дизайн интериорът на Qashqai е направил още по-голям скок спрямо промените във външния облик. На първо място трябва да се отбележи въвеждането на топ нивото на оборудване Tekna+, при което акцентът е кожената тапицерия и 3D декорациите на седалките.
На шофьорското място първото нещо, което се забелязва, е напълно новият „срязан” волан, който осигурява по-спортно усещане, макар Qashqai да не е изтъкнат „играч” в тази посока. Освен по-добър на визия и допир, той предлага по-добро управление на многофункциолните контроери и бутони върху него. Захватът също е подобрен, защото дебелината на „геврека” е увеличена. Другото, което веднага прави впечатление, са по-висококачествените материали на места, на които преди не се е обръщало такова внимание.
Volvo XC60 е новото мерило в класа (тест драйв)
Suzuki Baleno е идеалната алтернатива на Марешки (тест драйв)
Баварският трансформър BMW 440i Cabriolet (тест-драйв)
Двете страни на „монетата” Skoda Octavia vRS (тест драйв)
Към досегашния модел имах известни забележки към седалките, по-специално към страничната им упора. Но явно такива са имали и част от собствениците на Qashqai, тъй като този дефект е обърнат в ефект, след като Nissan твърди, че е оптимизирал своя модел в следствие на обратна връзка с клиентите. Резултатът е, че предните седалки са с напълно нов дизайн с разширена основа и форма, осигуряваща допълнителна опора за тялото.
Накрая трябва задължително да отбележа напълно новата система BOSE Premium с 8 високоговорителя и 8-канален цифров усилвател.
Красивите линии не са били самоцел, тъй като дизайнерите са успели да запазят коефициента на въздушно съпротивление от 0,32. Не знам какво ви говори тази цифра, но определено тя има своето голямо въздействие върху комфорта на борда. Именно обезшумеността е следващият сетивен фактор, който изпъква на борда на обновения Qashqai остави у мен. Първите километри на борда на автомобила бях в ролята на пасажер. Това ми остави време да се съсредоточа в по-дребните детайли, за които ви разказвах до момента.
Сред тях трябва да изтъкна използването на повече и по-висококачествени изолационни материали в предните врати и зад задните калници. Около предните врати е използвана допълнителна изолация, докато задните стъкла на вратите са по-дебели - от 3,15 на 3,85 мм, - за да се подобри комфорта за пътниците отзад. Дребни на пръв поглед неща, но още в самото начало отбелязах, че именно вниманието към детайла е направил новия Qashqai толкова добър.
Не искам да изпадам в подробности, затова само ще маркирам въвеждането през последното тримесечие на тази година на ProPILOT в Qashqai, който представлява първият етап от пътуването на марката към автономното управление. ProPILOTще контролира управлението, ускорението и спирането в едно платно на магистрала при голямо задръстване и движение с висока скорост. Той се базира на три технологии – Lane Keep Assist (LKA), Intelligent Cruise Control (ICC) и Traffic Jam Pilot (TJP).
Задвижването на модела се осигурява от дизелови 1,5- и 1,6-литрови мотори с мощност съответно 110 и 130 к.с. Бензиновите двигатели с обем 1,2 и 1,6 литра, като аз успях да тествам само големия бензинов агрегат със 163 к.с., „вързан” към 6-степенна механична кутия.
Австрия не е удачно място да тестваш скоростно който и да е автомобил, но пък завоите по чукарите дават отлична възможност да усетиш окачването. В тази посока инженерите са били насочили вниманието си към неутрализиране на накланянето на купето и подобряване на абсорбирането на неравностите. За целта са пренастроили амортисьорите, намалили са степенна на огъване на пружините, променили са гумените компоненти и са увеличили коравината на анти рол-бара. Всичко това е довело до по-малко унасяне на каросерията и още по-мека возия. А това е повече от достатъчно за този тип автомобил, спортното поведение не му е присъщо. Колегата на волана опита да види дали горното ми твърдение е грешно, в следствие на което разбрах, че и в Австрия изскачат скрити (буквално) зад бали сено полицай с лазерни „пушки” (при осеяни с безброй стационарни камери пътища), при които няма фразата „кво праим сега”. Спаси ни фактът, че този партизанин беше някакъв местен блюстител на реда в поредното селце, та и глобата бе повече от допустима.
Така стигнахме до извода, че бензиновият двигател е изключително икономичен със средно 8,7 л/100 км. Но, повтарям, след стриктно движение според безобразно многото камери на пътя (и отстрани на него).
Улавям се, че много хвалби му хвърлих, но просто ми е трудно да се хвана за нещо съществено. Не ми е трудно да заключа, че Qashqai ще продължи да доминира класа на кросоувърите. Споменах да спомена нещо важно: продажбите в западна Европа на Qashqai 4x4 е доста под 10%. Казвам го, тъй като у нас е точно обратното, всеки иска 4х4, та дори и да не му трябва. Все пак комшията може да му се присмее…
Технически характеристики:
Nissan Qashqai 1,6 2WD 163 к.с.
Размери
Дължина, мм: 4354
Широчина, мм: 1806
Височина, мм: 1590
Колесна база, мм: 2646
Маса, кг: 1369
Двигател
Вид: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1618
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 163 при 5600
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 240 при 2000-4000
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 200
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 8,9
Среден разход, л/100 км: 5,8
Вредни емисии СО2, г/км: 134
Базова цена, лв. с ДДС: 33 950 (1,2 DiG)
Топ цена, лв. с ДДС: 64 940 (1,6 dCi 4х4)
Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК.
Четете още:
Новият електромобил на VW ще е с до $8000 по-евтин от Model 3
Mercedes-Benz X-Class е най-луксозният сред луксозните пикапи