В деня, в който Франция и Белгия определяха един от финалистите на Световното, аз съм на Opel Arena в Майнц, където се проведе домакинският мач на Opel срещу европейските журналисти. Отборът от Рюселсхайм се предвожда нападателното трио Mokka X и Crassland X по лявото и дясното крило, а в центъра на атаката стои Grandland X. Проблемът на домакините бе фактът, че Бундестимът бе отпаднал отдавна от битката в Русия, но тази на Opel тепърва предстои.
Първата битка е преструктурирането на марката, което се провежда в момента, след като PSA Group купи компанията от американците. Втората битка на Opel е срещу стереотипите, които в България все още са широко разпространени в народния фолклор. Но, след като видях как Opel възкръсна от пепелта, преодолявайки почти сигурно затваряне под господството на GM, сега съм убеден, че PSA ще изведе Opel отново на мястото, което заслужава. И не, Peugeot няма да обезличи Opel, просто ще го върне на пътя на печалбата с необходимите за това лостове. Да, ще се споделят платформи и двигатели, но какво лошо има в това? Вижте с този подход къде се намира сега концернът Renault-Nissan-Mitsubishi. А Карлос Тавареш, шефът на PSA Group, е най-добрият ученик на Карлос Гон, настоящият голям в Алианса.
Opel Crossland X се присъедини към Mokka X през 2017 г., като до момента моделът може да се похвали с над 125 000 поръчки.
Пребори ли се с двата основни проблема, които споменах, Opel ще поеме в правилната посока. Всички предпоставки за това са налице. За първите пет месеца на годината Opel е №1 SUV марка в Германия, а до края на април е №1 в европейския SUV B-сегмент, което достатъчно красноречиво говори за потенциала на компанията от Рюселсхайм.
За него говори и фактът, че около 14 месеца преди крайния срок през септември 2019 г., когато eкологичната норма Euro 6d-TEMP ще стане задължителна за всички новорегистрирани автомобили, повече от 75 задвижващи агрегати на Opel вече отговарят на новите строги ограничения за вредни емисии. Това бе сред основните акценти в представянето на домакините, за което трябва да бъдат поздравени, защото е много трудно да удовлетвориш желанията на бюрократите в Брюксел.
В началото, макар че при него новостите са най-малко, ще отдам заслуженото на Mokka X. Причината е, че този модел, който предстои да смени поколение и платформа, започна всичко. Той бе представен през 2012 г. и оттогава прави по около 150 000 продажби годишно, като към днешна дата общият тираж на продадените автомобили е над 900 000.
KIA Ceed продължава да е основа на успеха (тест драйв)
Ювелирна изработка за Peugeot 308 GTi (тест драйв)
Кавала и Seat Ateca: перфектната комбинация (тест драйв)
Игра на тронове: Mercedes-Benz S560 4Matic L (тест драйв)
На линия бяха 1,6 дизел и 1,4 бензин с турбо, като реших да направя кръгче с втория. Най-важният факт за отбелязване е, че Mokka е единственият член от семейство Х, който разчита на 4х4 задвижване. Аз лично не отдавам голямо значение на този факт в SUV B, но в България клиентите се водят от принципа на Мечо Пух: колкото повече, толкова повече. На Запад клиентите са по-прагматични и разчитат предимно на версията с предно. Така теглото се снижава (макар AWD системата да тежи само 65 кг), а то е сериозно за този клас автомобили, наследство от платформите на GM, за да има по-добра икономия и повече обем в багажника.
Въпросният 1,4-литров турбо бензин е със 120 к.с. и 175 Нм. Моторът е еластичен, а на 3-а и 4-а дава нужната динамика за ускорение. Разходът се движеше около 8 л/100 км.
Opel Arena в Майнц е с капацитет 34 000 места, но се допускат само 27 000.
Най-голям интерес за мен и колегите бе Grandland X Ultimate, оборудван с 1,2-литров бензинов двигател с турбо и 8-степенен автоматик. Да, в България това ще е трудна комбинация, но предвид огромния интерес на журналистите от Западна Европа към трите предпроизводствени модификации на модела заключавам, че в тази част на континента тя ще прави сериозна част от продажбите. А те започнаха през миналия октомври, като до момента за модела има над 85 000 поръчки.
На пътя Grandland X впечатлява с отличната обезшуменост на интериора, като аеродинамичните шумове са неутрализирани чудесно. Знам, че голяма част от публиката е скептична към 3-цилиндровите двигатели, но аз съм карал голяма част от този тип мотори на всички масови производители, затова спокойно мога да заявя, че този 1,2-литров турбо мотор, разработка на Peugeot, е сред най-добрите.
Същият агрегат си съперничи като параметри с 1,5-литровия 3-цилиндров на BMW, вграждан в MINI. Тук говорим за 130 к.с. и 230 Нм (при 1750 об./мин), които се предлагат и за Crossland Х, но само с „ръчка”. Динамиката може и да му липсва, но това се неутрализира с нисък разход на гориво. Говорим за около 7 л/100 км при едно спокойно шофиране.
Агрегатът и трансмисията работят добре при ниските обороти. Моделът е оборудван с електронната система IntelliGrip (на Peugeot, но там се казва GripControl), която предлага избор от пет режима на работа.
Системата адаптира разпределението на въртящия момент към предните колела, позволява пребоксуване на гумите, в случай че това е нужно, а при наличие на автоматична трансмисия настройва точките на превключване, както и алгоритъмът на реакция на двигателя при подаване на газ. Това не може да се сравнява с 4х4 система, но на хлъзгав придава нужната увереност на водача и стабилност за семейството. Предното предаване е по-евтино за поддръжка и експлоатация, багажникът е по-голям, а статистиката сочи, че над 70% от продажбите в този сегмент са на автомобили с предно задвижване. Това не важи за България, тъй като ние сме на второ място след Русия по предпочитания към 4х4 задвижването.
В типичния за Opel стил, в Grandland X (а и в другите два модела) може да разчитате на върхово ниво на свързаност с последното поколение, съвместими с Android Auto и CarPlay системи IntelliLink, както и на асистента за свързаност и услуги Opel OnStar. Смартфоните могат да бъдат зареждани безжично с помощта на система за индуктивно зареждане.
За финал сядам в Crossland X (125 000 поръчки от 2017 г. насам), оборудван с нов 1,5-литров дизел (има го и за Grandland X) и 6-степенна механична кутия. Той генерира 130 к.с. и 300 Нм при 1750 об./мин. Изненадващо за мен се оказа, че на магистралата Crossland X се чувства също толкова добре колкото и в градски условия. Да, височината му не предполага динамика в завои, кормилното му управление също няма претенциите за прецизността на бръснач, но един малък семеен автомобил не е нужно да предлага подобни характеристики.
Важното тук е, че интериорът е много просторен за тези компактни размери. Задните седалки имат хоризонтален ход от 150 мм, благодарение на което обемът на багажника варира от 520 до 410 литра, като в първия случай е най-големият в сегмента. Това го казвам, защото, когато натовариш жена, дете и тръгнеш на море, багажникът е много важен.
Най-голямата звезда на Майнц 05 е посланикът на Opel Юрген Клоп. Той прекарва по-голямата част от кариерата си на играч в клуба, а след това прави първите си крачки като мениджър именно в Майнц 05 Другата звезда е Томас Тухел, който пое Пари Сен Жермен.
Знам, че има хора, които се влюбват в автомобилите само заради динамиката и спортното излъчване. В този случай Х-гамата на Opel ще се нареди далеч от челните редици. Но, тъй като е ясно, че горното предположение важи за малка част от клиентите, кросоувърите от SUV B-сегмент на Opel разполагат с предостатъчно рационални аргументи в своя полза, за да се внедрят дълбоко в живота на много семейства.
Polestar пуска конкурент на Model 3: 400 к.с. и пробег до 560 км
Daimler и BMW ще изместят Tesla от лидерството на пазара на електромобили
Tesla продаде 200 000 коли в САЩ, до края на 2019-а субсидията спира