Щ е започна като всички останали колеги и ще ви съобщя очевидното: Opel Grandland X е произведение на PSA Peugeot Citroen. Но в това аз не виждам нищо лошо, дори напротив. И не, французите не са развалили немското, защото десетилетия наред Opel бе собственост на General Motors, използвайки американски платформи. Такава все още използва новата Insignia, но по-интересното в този случай е, че Grandland X бе заченат като германо-френско отроче още през 2013 г., когато започва работа по него като съвместен проект между Opel и PSA. Това ще рече цели 4 години преди французите да купят Opel.
Ще побързам да ви контрирам и по линия на добре познатите ми стереотипи. Не, Opel няма да бъде обезличен от Peugeot Citroen. Тази компания почти бе унищожена от GM, а сега вярвам, че Opel ще се върне към славните си години, макар че ще трябва да мине през преструктуриране. Увереност ми дава Карлос Таварес, който е най-големият човек в PSA. Същият бе падуан на Карлос Гон, а последният изведе Renault-Nissan-Mitsubishi до позицията на най-голям автопроизводител в света.
РАЗГЛЕДАЙТЕ В ПОДРОБНОСТИ OPEL GRANDLAND X
И още едно уточнение, което смятам, че е нужно да направя. Grandland X е качен на същата платформа, която използва Peugeot 3008, същият модел, който европейските автомобилни журналисти обявиха за „Автомобил на 2017 година в Европа”.
Последното е атестат и за качествата на Grandland X. Е, не мога да кажа, че моделът на Opel изпъква толкова силно в дизайнерско отношение, но това не означава, че на Grandland X липсва чар. Напротив, Grandland X носи типичната за SUV моделите маска. Характерните за този вид автомобили черни и сребристите детайли създават доста убедително излъчване. Най-привлекателен за мен е автомобилът отстрани, като за това допринася обратната С-колона и рязко спускащата се назад линия на покрива. Тя е акцентирана чрез хромирана лайстна, започваща от предната колона, минаваща над страничните стъкла и завършваща в задния ръб на покрива. Тя се дублира от блестящите релси на покрива, като тези два детайла се съчетават успешно със страничния ръб през вратите, за да се получи изключително спортен и същевременно елегантен профил.
Grandland X следва наложения от Astra стил в интериора, което ще рече изчистено, ергономично и елегантно оформление. Стане ли дума за Opel, то AGR седалките (опция) винаги са акцент в изложението ми, тъй като обгръщат тялото и неутрализират умората на дълъг път.
Друг важен факт е, че интериорът е много просторен, като на задния ред седалки мястото за краката е повече от достатъчно. Мястото за багаж също е достатъчно, тъй като обемът на багажника варира от 514 до 1652 литра.
В типичния за Opel стил, в Grandland X може да разчитате на върхово ниво на свързаност с последното поколение, съвместими с Android Auto и CarPlay системи IntelliLink, както и на асистента за свързаност и услуги Opel OnStar, включващ Wi-Fi Hotspot. Смартфоните могат да бъдат зареждани безжично с помощта на система за индуктивно зареждане. За музикалните фенове, които искат да се наслаждават на върхово изживяване от звука, e налице премиум аудио уредбата Denon с осем високоговорителя и субуфер.
Grandland X се чувства чудесно на магистралата. Впечатляваща е отличната обезшуменост на интериора, като тук аеродинамичните шумове са неутрализирани чудесно. Дизелът обаче работи малко по-шумно от предпочитанията ми, което ме изненада. Въпросният мотор е френска разработка, а тази комбинация винаги съм я уважавал много. В този случай 120-те конски сили от 1,6-литровия мотор са ми малко за тази каросерия, но за щастие от скоро моделът вече може да се поръча с 2,0-литров дизел със 177 к.с. и 8-степенна автоматична трансмисия. Моят работи съвместно с 6-степенна. И ако динамиката му липсва, то икономията е впечатляваща. Най-високият разход записах в изкачването към Бъндеришка поляна (6,4 л/100 км), като средно бях повече от доволен на 5,8 л/100 км след около 400 км пробег.
Разходката ми в Пирин ме убеди, че Grandland X се справя завидно добре в завоите, накланянето на каросерията се усеща, но това е очаквано. Агрегатът и трансмисията работят добре при ниските обороти, въпреки по-шумната работа на дизела. Моделът е оборудван с електронната система IntelliGrip (на Peugeot, на там се казва GripControl), която предлага избор от пет режима на работа.
Ford EcoSport: Как ще ги стигнем... румънците? (тест драйв)
Dacia Duster прави качествен нов скок (тест драйв)
BMW X3 е във върхова форма (тест драйв)
Коктейл парти с Kia (джин) Stonic (тест драйв)
Системата адаптира разпределението на въртящия момент към предните колела, позволява пробоксуване на гумите, в случай че това е нужно, а при наличие на автоматична трансмисия настройва точките на превключване, както и алгоритъмът на реакция на двигателя при подаване на газ. Това не може да се сравнява с 4х4 система, но на хлъзгавия планински път се чувствах уверено със семейството ми до мен. Предното предаване е по-евтино за поддръжка и експлоатация, багажникът е по-голям, а статистиката сочи, че над 70% от продажбите в този сегмент са на автомобили с предно задвижване. Това не важи за България, тъй като ние сме на второ място след Русия по предпочитания към 4х4 задвижването.
За накрая оставям още едно сравнение с братския Peugeot 3008, който за мен е най-атрактивно изглеждащият в този сегмент кросоувър. Проблемът му е, че идва по-скъпичко от Grandland X. Цената на 3008 с въпросния 1,6 дизел и 6-степенна автоматична трансмисия е 50 337 лв. с ДДС (второ ниво на оборудване Active), докато Grandland X е 46 160 лв. с ДДС (второ ниво на оборудване Enjoy). Изборът остава на клиента.
Технически характеристики:
Opel Grandland X 1,6 D
Размери
Дължина, мм: 4477
Широчина, мм: 1856
Височина, мм: 1609
Междуосие, мм: 2675
Собствено тегло, кг: 1430
Двигател
Тип: 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1560
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 120 при 3750
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 300 при 1750
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 185
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 12,2
Среден разход, л/100 км: 4,6
Вредни емисии СО2, г/км: 118
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 46 160