М ного, изключително много са кандидатите за вниманието на семействата. Какви са характеристиките, които правят един автомобил опция за първи избор на клиентите? Това са комфортът, практичността и икономичността. И цената, естествено. Но комфорт, практичност и икономичност предлагат почти всички. Тогава?
Трябва да има също голямо вътрешно пространство за пътниците отзад и товарен обем, които са от изключително важно значение за автомобил, който твърди, че предлага нещо уникално в опразнената в момента зона в сегмента на компактните автомобили, разположена между традиционните 4-врати седани и по-премиум купе формите.
Citroen C4 X
Този автомобил определено отговаря на всички горни очаквания, като дори добавя нещо много важно: Х фактор. Макар да запазва триобемните си форми, С4 вече не прилича на типичен седан, а на голям хечбек с удължена задница. Купето е повдигнато като при кросоувър, има нужните дизайнерски елементи, издути калниците и издължен профил. Височината не е толкова голяма като при кросоувър, а теглото и коефициентът на въздушно съпротивление са по-ниски. Така че говорим за взаимстване на елементи от хечбеците, комбитата и кросоувърите, в резултат на което имаме продукт, за който Citroen смята, че е уникален.
Нещо повече, с този автомобил може да изпъкнете в очите на тъщата, защото с него може да й извършите всички видове транспортни услуги (гигантски багажник). А най-добре да изпъкнете в очите на съпругата, която, когато тръгне за 10-дневна почивка на море, смята, че трябва да вземе цялата покъщнина, за да не й липсва нищо. Това, че там си има всичко, е отделен въпрос.
Иначе „Х” факторът за Citroen вече започна да се разпростира в групата Stellantis, по-специално в Peugeot 408. „Шевронът” нарича хромозомата Х „кръстопът на различни вселени”, но за разлика от по-големия С5 Х и споменатия 408, тук няма такава драма. Въпреки това С4 Х изглежда изключително добре, дори бих го нарекъл красив, нещо, което учудва дори мен, защото все пак говорим за модел на масов производител, предназначен за масовия клиент.
Автомобилът е изграден на платформата СМР. Базиран е на хеча С4, но всичко зад В-колоните става по-просторно (все пак имаме 240 мм в повече към дължината) и по-интересно. И освен това имаме бензин, дизел (!) и задвижване на ток. За последното няма да става въпрос, защото там са важни и други специфики, ще кажа само, че в момента представителят на марката дава една „дебела” отстъпка от 6000 лв. за e-C4 X.
Интериорът на С4 Х мога да определя като уютно малко гнездо. Няма да ахнеш от вида му, но е много функционален и просторен. И си има всичко необходимо. Борави се лесно с контролерите и, вече необичайно, вентилационната система използва физически бутони за ергономия. Седалките Advanced Comfort, изработени от полиуретанова пяна с памет на формата (дебелината на слоя тук е увеличена с 15 милиметра), са като кресла, комфортни и удобни, но без странична упора.
Моделът бе козметично обновен в началото на годината. Предлага се с шест основни цвята, както и четири цветови пакета. Четири (три алуминиеви) са и дизайните на 18-цоловите джанти. Цифрата четири е втъкана дълбоко в гените на C4 X, тъй като четири са и нивата на оборудване: Feel, Feel Pack, Shine и топ изпълнението Shine Pack, при което имаме допълнителна полуавтономна (Level 2) система за асистенция на водача Highway Drive Assist.
Тестовият модел е ниво Shine, към което са добавени панорамен отваряем покрив (1500 лв.) и Head-up дисплей. Имаме допълнителното чекмедже над жабката, както и Smart Pad Support, ако пътникът иска да монтира таблет и да гледа нещо на него по време на движение. В центъра на таблото е 10-инчовият сензорен екран, зает от С5 Х. Изключително високо оцених много бързото и безжично дублиране на моя Samsung Galaxy S22 (Android Auto в случая, естествено има и Apple CarPlay свързаност), което не бих могъл да кажа за много други масови марки.
Моделът е оборудван с мултимедията My Citroën Drive Plus, която разпознава гласови команди на 20 езика, съхранява до осем потребителски профила и актуализира навигационните карти "по въздуха". Незнайно защо обаче, няма бутон Back (или аз не съм го намерил) и се налага да излизаш в основното меню, когато сърфираш.
За задните места и багажника от Citroen са изредили огромен брой цифри и параметри, за да покажат колко е просторен моделът. Какъвто е. Но аз си имам реален измерител. Синът ми (на 14) е висок 1,85 м, дългите му крака не опират в гърба на предните седалки. Измерител за багажника е съпругата ми. След като тя се учуди, че няма нужда да слагаме част от багажа на задните седалки, значи тези 510 литра са наистина много.
Макар дизелът да изпадна в забвение през последните години, той продължава да е релевантна величина при някои семейни автомобили. Учудвам се, че тук все още имаме HDi, но него отбелязвам само като факт. Ще обърна внимание на 1,2-литровия бензинов мотор с 3 цилиндъра. Има го във версия със 100 к.с., а в моя случай – 130 к.с. и 8-степенна автоматична трансмисия. Не знам как ще ви прозвучи следващото твърдение, но тази комбинация, допълнена с тегло на автомобила под 1300 кг, се изразява в среден разход от 6,4 л/100 км.
Много хора сега биха започнали да ми дават примери със своите „печки”, харчещи 4 л/100 км. Нямам нищо против. Но все пак говоря за бензинов 3-цилиндров мотор, чийто среден разход по заводски данни е 5,7 л/100 км. Аз потеглих от София и пристигнах в Певкохори с 5,9 л/100 км на борд таблото! Трима човека, пълен догоре багажник. Не съм летял, тази кола не го и може, но на магистралата съм си държал 140 км/ч, в Гърция около 110 – 120 км/ч.
Споменах този факт на моя кум, който пристигна с Arteon: „Не е възможно. Ти си карал с 90”. Но тази теза бе разбита от брат му, с който движехме в пакет. Обратният маршрут: от полуостров Касандра към София дойде малко в повече, но това е защото имах работа. Понатиснах и се прибрахме при разход от 6,4 л/100 км след 886 км и средна скорост 63 км/ч. Трябва да отчета и още един факт: взех автомобила чисто нов, на 1300 км пробег.
Истинската сила на С4 Х е именно на магистралата. Тук изпъква комфортната возия, гарантирана от „летящото килимче” Progressive Hydraulic Cushions. Два хидравлични ограничителя (вместо механични) работят заедно с амортисьорите и пружините в четирите ъгъла на автомобила. Единият е за компресията, другият за декомпресията. Окачването работи на два етапа в зависимост от приложеното напрежение върху него.
При по-сериозен „удар”, пружината и амортисьорът работят заедно с хидравличните ограничители, за да укротят плавно движението и да неутрализират друсането.
На магистрала и дълъг път това работи чудесно. Но не може да се отрече и наклонът на купето, който се усеща при влизане в завой с по-висока скорост, което ме кара да вдигат десния крак от газта. Обратната връзка през интересния като форма волан не е особено информативна, но не съм и очаквал друго, все пак говорим за семеен автомобил, а не някой „баварец”. С4 Х не е и спринтьор, затова се учудвам, че има режим Sport, който само вдига оборотите и шума, но при 130 к.с. не може да се иска повече.
Затова и не търсех спринтьорски, а по-скоро маратонски качества, както вече уточних. Малък, но особено важен детайл е фактът, че има бутон за бързо и лесно изключване на асистента за следена на пътната лента. Първата ми работа във всеки автомобил е да направя точно това. При много от тях (да вземем например корейските модели) той е заровен дълбоко в подменютата, но тук оценявам ергономията и в това отношение.
Иначе предното окачване е псевдо McPherson, деформируема греда е отзад (няма как такъв багажник да се отвори с независимо окачване); спирачките са дискови, отпред вентилирани. Трансмисията работи много плавно при спокойно шофиране, съобразено с качествата и предназначението на автомобила, звукът от работата на 3-цилиндровия мотор изпъква само при по-голямо натоварване по време на изкачване на дълъг наклон. Иначе купето е добре шумоизолирано, а отличната аеродинамика (макар и по-повдигнат) неутрализира доста от паразитните шумове.
Модата и практичността са атрибутите, които идват в помощ на Citrоen C4 X, тъй като седаните от масовия клас не се продават добре. Но пък този модел определено е далеч от формата на класическия седан, по-скоро се доближава до Renault Arkana, с някои уточнения. Но и целта на Citroen е била именно такава, да разграничи възможно най-много модела си от всичко останало, затова ми е и трудно да намеря други реални конкуренти като външни форми.
Иначе стартовата цена на С4 Х със 100 к.с. и ръчна скоростна кутия започва от 48 340 лв. с ДДС, докато стартовата цена на модификацията е 55 689 лева. Дизелът е с около 2500 по-скъп.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Citroen C4 X PureTech 130
Размери
Дължина, мм: 4600
Широчина, мм: 1800
Височина, мм: 1520
Междуосие, мм: 2670
Маса, кг: 1289
Двигател
Тип: 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1199
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 131 при 5500
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 230 при 1750
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 2100
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,4
Среден разход, л/100 км: 5,7
Вредни емисии СО2, г/км: 129
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 55 689