Приложение позволява да препрограмираме колата си, но разумно ли е

Някои неща е добре да си останат „затворени“

Мартин Дешев,
телефон в автомобила смартфон

iStock

А втомобилите от последните 10-15 години изобилстват с електроника, която управлява и най-дребните детайли. Мнозина дори не осъзнават колко много елементи се управляват електронно и съответно биха могли да бъдат препрограмирани.

На пазара има множество устройства и услуги, които предлагат това. Повечето от тях се прилагат от професионалисти, но се увеличава и броят на приложенията, които всеки може да използва. Те са много. Например EODB Facile, ODB Fusion и т.н. Едно от тях е ODBGO, като предлага две версии – ODBGO и ODBGO PRO.

И двете идват с устройство, което се свързва с ODB порта на автомобила и през Bluetooth може да се управлява с мобилно приложение за Android или iOS. Има и различни възможности. За базова диагностика и „четене“ на кодове за грешки, устройството работи с практически всички автомобили от 1996 г. насам.

За препрограмиране тази конкретна услуга поддържа Porsche, BMW, Mercedes, Audi и Ford. Потребителят може да получи почти пълен достъп до „скрити“ функции и да ги персонализира според желанията си.

Например някои практични неща, като внедрено оборудване, което по една или друга причина е изключено. Или пък промяна на функции за комфорт, като автоматично отключване и заключване на врати, затваряне на прозорците, промяна на краткото сигнализиране с мигач от 3 на 5 премигвания и др.

Могат да се направят и други промени като дали колата да издава звук при отключване и заключване, активиране на „скрити“ дисплеи, промяна на цветовете на таблото и т.н. В зависимост от възможностите на автомобила.

За някои коли може да бъде добавено на дисплея G ускорението, да се заключва колата отвън без да се гаси двигателят, да се промени анимацията при стартиране, автоматично преместване на седалката при отваряне на вратата и др. Също и да се активира „експертно“ меню с повече данни от онборд системите на колата.

Но услугата предлага и някои по-рискови промени. Например да се използват дневните светлини нощем, да се изключи стоп-старт системата напълно, да се премахнат ограниченията да не върви видео на инфотейнмънт екрана докато колата е движение или дори да се спре предупредителният сигнал, че не са сложени коланите.

Това са доста по-опасни „екстри“, някои от които са и директни нарушения на закона. Те могат да увеличат риска от нараняване при инцидент или дори да предизвикат такъв – например използването на „дневни“ светлини нощем. Затова този тип услуги имат своите предимства – например прегледна и подробна информация за състоянието на колата и подобряване на някои аспекти на комфорта. Но рисковете им също не са за подценяване и тъй като няма начин да бъдат регулирани, се разчита на съвестта на ползвателите им.

приложение софтуер технологии автомобили коли