П редвид шумотевицата около дизеловите двигатели през последните няколко години и неизбежното обществено заключение, че самото гориво е проблем, а не начинът, по който се използва, е чудно, че производителите все още ги разработват. Те обаче го правят, а последният пример е e-Skyactiv D на Mazda - 3,3-литров редови шестцилиндров двигател за CX-60 SUV.
Дизеловите двигатели все още имат естествено предимство по отношение разхода на гориво, защото с по-високата степен на сгъстяване възпламеняват горивото, вместо да използват искра, а това води до превъзходна топлинна ефективност. В този смисъл Mazda изтласква границите още по-далеч с усъвършенствана технология, която нарече Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition (DCPCI).
Въпреки че дава малко информация за това как точно работи DCPCI, компанията разкрива, че всяка горивна камера всъщност се състои от две яйцевидни горивни камери за подобряване на смесването на въздуха и горивото. Като цяло възпламеняването под налягане на предварително смесено гориво с кислород (PPCI) не е нова идея, тъй като е обект на изследвания от години в световен мащаб.
PPCI е форма на нискотемпературно горене (LTC), разположено някъде между обичайното дизелово възпламеняване, при което горивото и въздухът не се смесват равномерно през цилиндъра, и хомогенното възпламеняване чрез сгъстяване на заряда (HCCI).
Предимството на LTC е, че то е добро за едновременно намаляване на емисиите NOx и твърдите частици (нещо, което не е толкова лесно да се направи в двигател с вътрешно горене), както и за подобряване разхода на гориво.
В сравнение с HCCI, PPCI прави моментът за възпламеняване по-лесен за контролиране, смесва горивото и въздуха добре и, когато се използва по правилния начин с рециркулацията на отработените газове (EGR), поддържа ниски температури. Това намалява NOx и повишава ефективността, което, заедно с подобряването на икономията на гориво, е същността на играта.
Подобряването на разхода на гориво върви ръка за ръка с преобразуването на повече от топлината, генерирана от изгарянето на гориво, в механична енергия, вместо да се изгуби в атмосферата (топлинна ефективност).
Mazda твърди, че e-Skyactiv D е един от най-чистите дизели на пазара и има повече от 40% топлинна ефективност, така че постига резултати на всички фронтове.
Въпреки че все още не знаем точно как Mazda е стигнала до дизайна на своя нов двигател, изследванията често включват използването на оптични едноцилиндрови изследователски двигатели (като Ricardo Hydra 1, което прави възможно да се изследва внимателно поведението на сместа гориво-въздух и изгарянето с помощта на специализирана фотография и лазери).
Ще успеят ли двигатели като новия e-Skyactiv D да обърнат щетите върху репутацията на дизела, нанесени след скандалите от последните няколко години? Това е стръмен хълм за изкачване. Но си струва да припомним, че дизеловите двигатели са основни кандидати за синтетични горива и биогорива и дизайните на PPCI ще продължат да дават същите предимства, захранвани с такъв тип гориво.