Д окато японците (и всички други) търсят Светия граал под формата твърдотелни батерии, китайците вървят в друга посока. Поселдното доказателство за това е Golden Battery на Zeekr, това е LFP батерия (литиево-железен фосфат), за която се твърди, че за само 15 минути зарежда достатъчно ток за изминаване на 500 км.
Първият модел, който ще бъде оборудван с “Golden Battery”, е електрическият 007, Zeekr 007, след което ще последват „няколко” други автомобила. Сред тях са доста марки, които стоят под шапката на Geely, а една от тях е Volvo, която вчера представи на родна почва основополагащия ЕХ30. Моделът е един от много малкото на пазара, който се предлага с LFP и NMC батерии, но не и споменатата Golden Battery. Но всичко тепърва предстои.
Тук трябва да уточним един много важен факт. Батерията не се знае с какъв капацитет е, но още по-важното, това зареждане от 10 до 80% за 15 минути би станало на зарядно с мощност до 500 kW. Такива няма, а и не е ясно коя електропреносна мрежа ще осигури подобна мощност. Наскоро аз лично зареждах Nissan Ariya на 120 kW станция, но тя не вдигна повече от 60 и за секунда.
Иначе китайският 007 е изграден на архитектурата 800-волтовата PMA2+, разработена на базата на платформата SEA на Geely. За него се твърди, че ще може да изминава до 870 км, но по цикъла CLTC.
Докато LFP батериите обикновено са с по-ниска енергийна плътност от NMC (никал-манган-кобалт) батериите, инженерите на Zeekr са успели да неутрализират това с интелигентен дизайн. Чрез използване на нови материали и “опростен структурен дизайн”, компанията постигна впечатляваща степен на използване на обема от 83,7%, което означава, че новата батерия ще бъде компактна и енергийно плътна. За сравнение, NMC батерията на CATL - Qilin, която в момента се използва в Zeekr 001 и 009, има значително по-ниска степен на използване на обема от 72%.
Въпреки своята висока плътност, Zeekr твърди, че нейната нова батерия е много сигурна и пожароустойчива. Това е установено след стриктни тестове на National Motor Vehicle Quality Inspection и Testing Center в Китай.
“Златната батерия” ще се произвежда от Geely в Гуанджу. Така производителят ще намали зависимостта си от външни доставчици и по-ниски производствени мощности. Подобна стратегия има и Nio, който наскоро обяви, че също ще прави своя собствена батерия.