Г ерманският аерокосмически център (German Aerospace Centr, DLR) разработи концепция за средния и горен клас електромобили, която нарича Interurban Vehicle (IUV). Тя комбинира горивни клетки, батерия и нови подходи за управление на енергията.
Концепцията е дълга пет метра, широка е два и предлага място за петима. Тези размери предполагат, че не е особено подходяща за града, но това се подразбира и от самото й наименования. Тук се гледа към големите разстояния между градовете, като IUV е подходяща за „пробег до 1000 км”.
Инженерите в DLR са избрали за задвижване комбинация от батерия и горивни клетки, която те наричат “fuel cell plug-in hybrid”. Батерията на IUV е много по-голяма отколкото са батериите при конвенционалните плъг-ин хибриди: тя е с капацитет 48 kWh, монтирана отзад. Резервоарът за водород е с обем 7,5 кг и е монтирана на мястото, където обичайно се монтира батерията при BEV, в пода. Горивната клетка отпред е с мощност 45 kW, която би трябвало да е достатъчна за енергията, необходима при движение на автомобила с постоянна скорост. Мощността на електромоторите е 136 kW.
За да се постигне споменатият пробег от 1000 км, инженерите са разработили метално-хидридни системи за съхранение на енергията. Те са разработени съвместно с Института на DLR за инженерна термодинамика. Тези системи могат да използват част от разликата в налягането между водородния резервоар при 700 бара и горивната клетка при 5 бара, за да се генерира допълнително охлаждане на климатика и конвенционалното охлаждане.
Опитът на DLR с иновативни материали е позволил теглото на автомобила да е в рамките на 1600 кг, като купето тежи едва 250 кг, около една четвъртък от нормалното за този сегмент.
На снимките виждате демонстрационен макет, предназначен за ползване на тестовия стенд. Използваните материали за конструиране на тази концепция, освен за ниското тегло, допринасят и за нещо още по-впечатляващо:
Подовата конструкция, например, се използва за провеждане на електричество и предаване на данни. Това елиминира необходимостта от допълнителни кабелни линии и допълнително намалява общото тегло“, обяснява Себастиан Ворер, мениджър на проекта.