Горещият Honda Civic Type R празнува 25-годишен юбилей

Тази година „гражданинът” празнува два юбилея: половин век на цивилната версия и четвърт век на спортното й отроче

Пламен Георгиев,
Honda Civic Type R

Honda / Carmarket.bg

М есец след премиерата на последното поколение Type R, японската компания отбелязва четвърт век от появата му. През тези 25 години горещият хечбек циментира позицията си на един от най-добрите в сегмента.

В продължение на шест поколения формулата hot hatch еволюира до върховния хечбек с предноразположен двигател и задвижване на предните колела. Такъв, който може да се ползва без проблеми от понеделник до петък, но през уикенда да ви зареди батериите с емоционални изживявания на някоя писта.

Honda

Началото е положено с достъпния EK9 (1997-2000)

Емблемата Type R може да се проследи до 1992 Honda NSX Type R, която вдига летвата по отношение на динамика и управление, но се предлага в изключително ограничен тираж. Прилагайки философията Type R върху Civic следва подобна инженерна етика като при Integra и NSX, за да се предложат на водача вълнуващи моменти зад волана.

EK9 излиза само на японския пазар. Моделът разчита на 1,6-литров DOHC VTEC двигател с впечатляващите 116 к.с. на литър работен обем. Към това добавяме и купе с тегло от само 1050 кг и диференциал с ограничено приплъзване (LSD), за да придобие картинката завършен облик.

Honda

Европейски дебют на EP3 (2001 – 2005)

В следствие на впечатляващия успех на първото поколение, ЕР3 стъпва в Европа, при това не само на европейските пазари, а и с европейско производство във Великобритания.

Новият модел въвежда емблематичния 2,0-литров DOHC i-VTEC ‘K’, който предефинира възможностите на атмосферния двигател. Монтират се модернизирани спирачки, нова 6-степенна трансмисия с къси предавателни числа и купе, изработено от високоякостна стона, която увеличава устойчивостта на усукване с 80% спрямо EK9.

Honda

Type R FN2/ FD2 тръгва по два различни пътя (2007-2011)

Третото поколение Civic Type R е уникално с това, че европейската и японската версии се различават драстично една от друга. Европа получава хечбек с доказания 2,0-литров двигател, но с ново шаси, при което резервоарът за гориво е преместен под предните седалки, за да се подобни обемът в интериора.

На японците се предлага седанът FD2, който е още по-шофьорски ориентиран благодарение на по-мощния K20A двигател, LSD и мощни спирачки Brembo.

Honda

FK2 въвежда VTEC TurboA (2015-2017)

Преминаването към принудително пълнене на двигателя е неизбежно. Резултатът е 2,0-литровият K20C1 турбо двигател с 310 к.с. За по-добър контрол на тази мощност, Honda въвежда Dual Axis Strut Suspension, работещ съвместно диференциал с ограничено приплъзване, за да се противодейства на т. нар. torque-steer, който изпитват мощните автомобили с предно предаване.

Civic Type-R спринтира до 100 км/ч за 5,7 секунди. Моделът е оборудван с 351-милимтрови предни спирачни дискове, които са част от спирачната система Brembo. FK2 е основа за състезателен автомобил, който печели няколко титли в шампионата TCR за туристически автомобили по света.

Honda

Върховният спортен хечбек FK8 (2017-2022)

Пристигнал през 2017 г., FK8 е върховната еволюция на Civic Type R. Новият модел се сдобива с широк набор подобрения спрямо FK2, в това число адаптивни амортисьори, допълнително доразвит двигател K20C1, генериращ 320 к.с. Аеродинамиката е оптимизирана с почти равен под на колата, който неутрализира повдигането на колата. Моделът прави дебют в САЩ, като там се отчитат най-големите продажби на модела.

Honda

FL5 трябва да преведа Type R до 30-годишнина

Aнови технологии и оптимизирана аеродинамика вдигат летвата още веднъж. За това говори фактът, че Civic Type R вече записа рекорд на „Сузука”, но това е само началото от живота на този модел, който ще излезе на пазара по-късно тази година.

Honda Honda Civic Honda Civic Type R