З а времето си 959 е като космически кораб. Не може да лети, но технологиите, използвани в него, са наистина космически. Композитни материали в конструкцията на купето, активно окачване, турбокомпресори, работещи в последователен цикъл, задвижване на четирите колела.
Накратко, през 80-те години няма по-сложен и хитър от технологична гледна точка автомобил.
Суперавтомобилът е произведен от подизпълнител
Дизайнът на 959 е толкова сложен, а производството супер ограничено, че Porsche решава, че би било по-евтино да изнесат производството, отколкото да го направят сами. Ето защо 959 е сглобен в цеха на известната каросерийна марка Baur. Марката е известна преди всичко с необичайните си кабриолети с емблемата на BMW.
Най-бързият автомобил в света
Когато дебютира през 1986 г., Porsche 959 става най-бързият сериен автомобил в света. Благодарение на 2,8-литровия турбо „шестак“ и задвижване на четирите колела, колата ускорява до 100 км/ч за 3,7 секунди, а максималната скорост е 317 км/ч. И двете постижения са записани в Книгата на рекордите на Гинес.
Кухи джанти
Един от скритите, но важни аспекти по време на разработването на 959 е борбата с наднорменото тегло. В опит да спестят всеки грам, немските инженери опитаха всякакви възможни трикове. Това важи и за джантите на суперавтомобила, проектирани с мисъл за отслабване. Факт е, че те - джантите - са кухи отвътре. Не знеам колко грама са спечелени, но от инженерна гледна точка си е чист шедьовър.
959 печели Дакар...
Първоначално Porsche 959 е подготвено за участие в Световния рали шампионат по правилата на група B. Но точно през 1986 г. колите от тази група бяха забранени и германците трябва да намерят друго приложение за своя космическия си кораб.
Оказва се, че 959 се чувства страхотно в африканските пустини. На финала на рали „Париж-Дакар“ през 1986 г., Porsche 959 финишира на първо и място в генералното класиране.
...Льо Ман също
959 е конкурентен и на писттата. През 1987 г. автомобилът, адаптиран за състезания за издръжливост - получава индекса Porsche 961 - печели 24-те часа на Льо Ман в класа си и е седми в общото класиране.
Но 959 е губещ проект
Както често се случва, проектът, грандиозен от инженерна гледна точка, дизайн и спортни резултати, е нерентабилен във финансово отношение. Колата струва колосални за времето си пари. През 1987 г. едно Porsche 959 струва цели 431 550 германски марки. Не е изненадващо, че общият тираж на модела дори не надвишава 350 броя.
Сред собствениците на автомобили има много известни личности
Но сред редките късметлии, които могат да съхраняват в гаражи си 959, са актьорът Дон Джонсън, тенисистката Мартина Навратилова и компютърният магнат Бил Гейтс.