Автомобилите са „надебелели“ средно с 400 кг за седем години

Резкият скок на теглото се дължи на електрификацията, популярността на SUV и изчезването на леките малки коли

Mercedes Benz EQS SUV

, Mercedes-Benz

Mercedes Benz EQS SUV тежи... 2900 кг

С редното тегло на нов автомобил се е увеличило с почти 400 кг през последните седем години, казват данните на Autocar.

Анализът на данните за теглото от тестовете на Autocar показва, че между 2016 г. и 2023 г. – приблизително един моделен цикъл – средното тегло на новите автомобили се е повишило от 1553 кг на 1947 кг.

Увеличението отчасти се дължи на нарастващата популярност на SUV-овете. От всички автомобили, тествани от Autocar през 2016 г., 16 са SUV или кросоувъри. Те са със средно средно тегло 1722 кг, 169 кг над това за всички останали модели, тествани през тази година.

Много от SUV-овете, тествани тогава, са били по-тежки от събратята им седани или хечбеци. Skoda Kodiaq, например, тежи 1751 кг, с 246 кг повече от Skoda Superb, тестван предходната година. По същия начин Jaguar F-Pace е със 180 кг по-тежък от XF със същия 2,0-литров дизелов двигател.

През 2023 г. британското издание е тествало общо 24 SUV, кросоувъра и пикапи, което накланя везните средно към 1985 кг. Това е разлика от 38 кг в сравнение с общата средна стойност – значително по-малко от разликата от 169 кг през 2016 г.

SUV-овете и кросоувърите тежат средно 1906 кг, което е под средната стойност за всички модели, тествани през 2023 г. Това предполага, че въпреки че увеличеният дял на SUV на пазара е частично отговорен за общото покачване на теглото, това не е единствената причина.

Това предположение е подкрепено от факта, че тестваният през 2023 г. SUV е бил средно със 183 кг по-тежък, отколкото през 2016 г.

Електрификацията също изиграва роля в надебеляването на новите автомобили. Електрическите модели (BEV), тествани от Autocar миналата година, са тежали средно 1991 кг. Автомобилите с ДВГ са били почти 100 кг по-леки - 1897 кг.

С изключение на хибридите и плъг-ин хибридите, които носят тежестта на електрически двигатели и големи батерии, тази цифра пада до 1841 кг, или 150 кг по-малко от средното тегло на EV.

Изданието се връща до 2000 г. Годишната средна стойност на теглото се колебае между 1500 кг и 1650 кг до 2018 г., когато за първи път се достига до 1700 кг. Спада отново до 1675 кг през 2019 г., но оттогава само се увеличава, достигайки 1879 кг през 2022 г., след това 1947 кг годината по-късно.

Тенденцията не показва признаци на обръщане: средното тегло на колите, тествани през първото тримесечие на 2024 г. – по-голямата част от които са електрически, SUV или и двете – е 2087 кг.

Най-тежкият от тях е електрическият Mercedes-Benz EQS SUV с немислимите преди години 2899 кг.

Разбира се, електрификацията и популярността на SUV не са единствено виновни за продължаващото нарастване на теглото. Ерозията на класовете градски автомобили и суперминита също играе роля за увеличаването на средното тегло, като всяка тези автомобили стават все по-малко. През 2023 г. Autocar е тествал само един автомобил под 1000 кг – Citroën Ami – който технически не е автомобил, а четириколка.

Най-лекият автомобил, тестван миналата година, е било спортното купе Alpine A110 R с 1065 кг, следван от бензиновия кросоувър Hyundai Kona с 1352 кг.

тегло Масахиро Моро средно тегло диета тежест