В исоката инфлация и придружаващите кризи повишиха разходите на хората по целия свят. За не малка част от тях това означава, че трябва да пестят от разнообразни дейности и задължения. Включително и редовното обслужване на автомобилите си.
Според данни от проучване на Volkswagen Financial Services (VWFS) във Великобритания, средно една трета от собствениците на автомобили вече са пропуснали поне едно обслужване и преглед, съобщава Autocar. Проучването е направено сред 2000 души. То открива още, че близо половината от хората на възраст под 35 години, които притежават кола, вече са направили и поне едно пътуване знаейки, че колата им се нуждае от задължително обслужване.
Увеличените битови разходи се отразяват особено негативно най-вече на по-младите, отбелязват от VWFS. Това ги кара да правят труден избор между покриване на други разходи и риск от компрометиране на безопасността на автомобила им, казва Майк Тод, изпълнителен директор на VWFS.
Други две, независими едно от друго проучвания, които са направени по-рано тази година, имат сходни резултати. Това са анализи на Halfords и Book My Garage. Те са подкрепяни и от проучвания на дилъри на автомобили втора употреба.
41% от тях казват, че колите, които предлагат, стават по-малко и по-стари, а 54% споделят, че общото им състояние се влошава. Това обаче не означава, че голяма част от хората не поддържат автомобилите си, въпреки че ги задържат по-дълго време.
Според консултанта Анди Силва в момента има голям ръст на клиентите към независимите сервизи, т.е. тези, които не са част от оторизираните дилърски мрежи. Той казва, че преди за час за такъв сервиз се е чакало между 3-5 дни, докато сега времето е 10-14 дни. Повечето хора задържат автомобилите си по-дълго време и след като цените на новите коли се повишиха, те предпочитат да поддържат старата си кола.
Представители на сервизи също не приемат твърденията, че хората пестят от поддръжка. Според тях клиентите държат колите им да са в добро състояние. „Преди година можехме да приемем клиент в рамките на два дни, но сега имаме заявки за 10 дни напред и хората не пестят от обслужване“, казва представител на местен сервиз.
Но все пак трябва да се има предвид, че и проучванията на финансовите компании сочат, че една трета от хората пропускат сервиз, т.е. повечето хора все още полагат нужните грижи. Логично е и дилърите на коли втора ръка да получават по-лоши автомобили, защото тенденцията е очевидна: хората задържат колите си по-дълго време, а само тези, които нямат финансова възможност, се решават да ги продадат и съответно те са в по-лошо състояние, но и по-скъпи заради по-малкото предлагане.