П рез последните години много се изприказва за два проекти за т.нар. соларни коли с батерии. Първият - Sion на германската Sono Motors, вдигна бяло знаме през февруари. Няма да има такава кола, а фирмата ще прави слънчеви панели за други компании.
Но всъщност първият фалит беше от страна на нидерландския стартъп Lightyear, чийто авангарден модел 0, провъзгласен през м.г. за най-аеродинамичният в света, трябваше да струва 250 хиляди евро.
Производството стартира в началото на декември 2022 г., но още на следващия месец фирмата декларира банкрут, той като се нуждаеше от минимум 946 резервации, а беше получила едва около 150.
Тук обаче следват по-интересни процеси, отколкото при Sono, тъй като стартиращата компания в ниската земя бе обявила втори проект - Lightyear 2, който трябва да е много по-достъпен, за около 40 000 евро на кола (пак със соларни панели).
От него дори видяхме тийзъри в началото на годината. Та сега идеята е поне той да бъде спасен. Въпросът е, че производството на 2, планиран да има около 800 км пробег, беше силно зависимо от успеха на далеч по-скъпия 0.
Lightyear 2
Сега Lightyear се преструктурира, за да бъде спасен поне масовият автомобил, макар че изгледите не са много добри, като имаме предвид Sion на Sono. Нидерландците бяха наели 600 души в пика си в края на 2022 г., но сега там работят едва стотина души.
За новото начинание ще разчита в голяма степен на външни инвестиции и разпродажба на активи, за да гарантира, че производството може да започне пред 2025 г. - по план.
Така можете да закупите прототип на Lightyear 0 за доста по-малко от 250 000 евро. Той се продава от нидерландския сайт за наддаване Troostwijk Auctions. В момента цената му е малко над 32 хиляди евро, а наддаването приключва в понеделник.
Това е шоукар с максимална скорост от около 20 км/ч и не е одобрен да се движи по пътищата. Някой, ако си поиграе, може и да го направи годен за шофиране, но дали си струва усилията.
Може някой да го вземе да си го кара из имението - като атракция. А може и да бъде купен все пак с изследователска цел. Ние пък ще следим какво ще стане с Lightyear 2.