Пътуването след вируса: повече коли, по-малко обществен транспорт

Пламен Георгиев,
задръстване

iStock/Getty Images

П реди месец ви представихме анализ на Ipsos, според който в Китай хората ще заложат основна на личния транспорт. Сега и Bloomberg се присъединява към подобно становище, но вече се говори за света.

Преди седмица жителите на индийския щаб Пенджаб можеха да погледнат на север и видят нещо, което не им се е удавало от десетилетия: Хималаите. Това стана възможно, след като блокадата доведе до изчистване на въздуха, позволило на хората да видят планинската верига на разстояние до 160 км.

Няколко седмици преди това, фотографът Габриел Дюарте публикува снимка на Лос Анджелис без характерния смог и типичното задръстване по улиците. И двете сцени представят визия за необичайното настояще, но дали ще имат нещо общо и с бъдещето ни?

Covid-19 ще накара хората да купуват повече коли

Анализаторът на Bloomberg Конър Сен пише, че „изискванията за социална изолация на транспорта” може да означават, че, след като се върнем към някаква нормалност в ежедневието ни, „може да се окажем с повече коли и задръствания на пътя, тъй като хората ще избягват обществения транспорт.”

Тази хипотеза вече се превръща в реалност в една държава, в която трафикът от преди блокадата се завръща: Китай.

По-рано през годината дневният магистрален поток е много по-нисък спрямо година по-рано. В началото на март, обаче, дневният трафик в страната е постоянно над този от аналогичния период на 2019 г. Покупките на автомобили в Ухан, епицентърът на Ковид-19, също скачат драстично. Това потвърждава търговец на Audi AG: „Това е като взрив сред двумесечна летаргия. Смятах, че продажбите ще замръзнат.”

В Китай субсидират покупката на нов автомобил

Общественият транспорт в САЩ също започва да се нагажда към ефектите от пандемията. Los Angeles Metro вече се движи по неделно разписания през цялата седмица. Според транспортния репортер на Los Angeles Times Лаура Нелсън, управата на Metro изчислява, че намаляването на пътникопотока е с 29% при автобусите и 14% при железопътния транспорт. Но това е нещо нормално на фона на призивите за социална изолация.

Започва бавното рестартиране на автомобилната промишленост на континента

Миналият понеделник независимият анализатор Бенедикт Еванс пише, че „преминаваме през обширен, принудителен обществен експеримент”, за да се види кои онлайн услуги, към които се обръщаме по време на социална изолация ще останат част от нашия живот, дори след като карантината отмине. Еванс прилага тази аналогия върху потребителската и бизнес технология, но тя важи също за нашето жилищно и офис пространство, но най-вече за транспорта.

Covid-19 налага промени, за които урбанистите само са мечтали. Град Оукланд, Калифорния, разполага със 74 мили квартални улици само за „велосипеди, пешеходци, инвалидни колички и автомобили на живущи”. Министърът на транспорта на Нова Зеландия обяви, че ще гарантира 90% от средствата за построяването на вело- и пешеходни алеи. Но това е в момента.

Когато блокадата на света приключи, хората отново ще започнат да се придвижват, а китайският пример предполага, че личният транспорт ще се увеличи драстично, докато общественият не.

Демонът носи Вилнер

Хората пощуряха, кръщават децата си на коли

Електрическият Porsche Taycan 4S взима 1000 км за 9 часа

Източник на статията: Vesti.bg

пандемия любопитно автомобили частни автомобили Covid-19 личен транспорт