В понеделник Германия разхлаби мерките срещу коронавируса, с което бе поставено началото на бавно съживяване на икономиката, в частност на автомобилната индустрия. Компаниите отвориха шоурумовете си, но сега им остава тежката задача да убедят клиентите да купят нов автомобил. Затова топ мениджърите и политици призоваха за план за връщането на стар автомобил за скрап, срещу който да получиш субсидия за покупката на нов екологичен такъв. И по тази тема има широк консенсус между бизнеса, правителството, профсъюзите и еко активистите.
Баварският премиер Маркус Зьодер призова по-рано този месец за програма, наподобяваща т. нар. програма cash-for-clunkers (пари за таратайки), въведена в САЩ и Европа преди десетилетие. През 2009 г. продажбите скочиха драстично, след като на европейските клиенти им бяха дадени около $2500 за замяна на стария автомобил (предаден за скрап) с екоцелесъобрезен такъв.
В Китай субсидират покупката на нов автомобил
Зьоред заяви: „Трябва да проведем друга, специфична дискусия за начините, по които може да заздравим автомобилния сектор. Смятам, че трябва да разработим модел, подобен на схемата за субсидиране покупката на нов автомобил при връщането на стар за скрап, за да увеличим търсенето на екологично чисти автомобили.”
Главният оперативен директор на Volkswagen веднага подкрепи тезата. Ралф Брандстатер заявява: „Подпомагане на продажбите може да има чувствителен принос към защита на околната среда.”
Оливер Ципсе, най-големият човек в BMW смята, че германската индустрия „трябва да е поне толкова силна след кризата, колкото е била преди нея.”
Премиерът на провинция Долна Саксония - Стефан Вейл, която притежава 20% дял във Volkswagen, също даде подкрепата си за „eco scrappage sheme”, която ще увеличи търсенето на електрически и хибридни автомобили. Той казва: „Преминаването към екологично чисти автомобили може да бъде ускорено значително и автомобилната индустрия да бъде подкрепена.”
Пътуването след вируса: повече коли, по-малко обществен транспорт
Елик-Марк Хютема, директор на ACEA, европейската организация на автомобилните производители, също се изказа в полза на подобно решение: „В интерес на Европа е този стратегически сектор не само да се възстанови, а и да се освежи, за да даде своя голям принос към индустриалната стратегия на ЕС, към Европейската зелена сделка, както и към иновационното световно лидерство на континента.”
Тобиас Ауструп от Greenpeace се включва към хора: „Добре е, че сега Вейл и Зьодер свързват всякаква подкрепа от провинциите за автомобилната индустрия с екологичния прогрес. Ако всички данъкоплатци предоставят тези пари, тогава всички трябва да се възползват от тях – например чрез по-чист въздух, по-малка вреда за климата и сигурни работни места.”
Говорител на германското министерство на икономиката заяви, че предложенията се взимат предвид, но решения няма. На 5 май в Берлин трябва да се проведе среща между индустрията, профсъюзите и правителството, за да се намерят начини за преодоляване на кризата.
Triton Model H е електрически SUV с 1500 к.с. и 1100 км пробег