О т няколко дни в България се говори, че ще се увеличи данъкът на старите автомобили над 15 години с до 30%. Ключовото в това изречение е „до“, защото едва ли някоя община ще се осмели да вдигне въпросния данък с максимума. Веднага се изтъква бедността, но нека да е ясно: тази реформа ще се отлага максимално дълго във времето, но в един момент данъкът на старите и мръсните автомобили ще се вдигне не с десетки проценти, а в пъти. Ето и причината.
Точно преди седмица, на 3 октомври, Европейският парламент постигна съгласие за новите стандарти, които автомобилните производители трябва да постигнат. През 2030 г. автопарковете от пътнически автомобили, продавани в Европейския съюз, трябва да отделят с 40% по-малко вредни емисии СО2 спрямо нивата, договорени за 2020-2021 г.!
The Financial Times съобщи по-рано, че Европейската комисия е била предложила 30%, а автомобилните производители са искали 20%, но новото решение ще постави компаниите пред невероятни трудности. Очевидно е, че подобна цел може да се постигне само чрез електрификация на цялата моделна гама.
“Само Германия, Унгария, Румъния и България се противопоставиха на това решение,“ завия Юлия Палисканова от кампанията „Транспорт и околна среда“. Тя допълва: „Министрите трябва да одобрят решението на парламента следващия вторник.“
Не бих се учудил, ако решението на родното правителство за вдигане на данъка е дошло в следствие на решението на Европейския парламент, за да се демонстрира желание за промяна. Но решението на ЕП в един момент ще се отрази много тежко и на нас, защото в даден момент вече няма да може да се отлагат кардиналните промени, свързани с опазването на околната среда, защото ще завалят огромни ежедневни глоби за държавата.
Европейският съюз смята, че намаляването с 40% на емисиите СО2 до 2030 г. ще доведе до създаването на 69 000 работни места в сектора. Това ще надхвърли с много очакваната загуба на около 12 000 работни места, причинена от преместване на фокуса на производителите към електрическите автомобили.
Европейският съюз планира да подкрепи индустрията с 800 млн. евро за изграждане на инфраструктура от зарядни станции, както и 200 млн. евро за развитие на батерии. От своя страна ACEA (браншовата организация на автомобилните производители) смята, че новите изисквания на ЕС ще принудят европейските компании да внасят до 50% от батериите от азиатски и американски доставчици.
За да подпомогне производителите, ЕС ще предлага кредити на онези, които продават достатъчно автомобили с нулеви или ниски нива на отделяните вредни емисии. Очаква се да се определят праговете за въпросните возила, за да могат да се ползват субсидии. ЕС нарича автомобили с ниски нива на отделяните вредни емисии онези превозни средства, които отделят под 50 г/км СО2, което важи най-вече за плъг-ин хибридите.
По стъпките на Амундсен, но с помощта на слънчеви панели и пластмаса
BMW разполага с най-чистите дизели, от които няма да се откаже
Автопилотът на Tesla катастрофира веднъж на 4,8 млн. км, по-безопасен е от шофьор