Т емата автономност придобива статута на темата електрификация, макар че към момента все още словосъчетанието „автономен автомобил“ да изглежда като нещо много далечно във времето. И ако в САЩ електрификацията е оставена на заден план, то развитието на автономните автомобили сякаш е от първостепенно значение. Щатът Калифорния е мястото, където са разрешени тестовете на безпилотни автомобили. Именно там световните лидери са съсредоточили усилията си, използвайки зелената светлина на органите, за да тестват последните си разработки.
От публикуваната статистика на Транспортния департамент на щата Калифорния става ясно, че някои компании са постигнали голямо развитие в това да минимизират човешката намеса в управлението на автомобила. Става видно, че в щата 28 компании провеждат изпитания (от 48, които имат право да го правят) на автономни коли, като голяма част от тях въобще не са познати на широката общественост, докато спряганите за лидери в други области тук са в дъното на списъка.
Оказва се, че безапелационен лидер са машините на Waymo (който е част от холдинга Alphabet, собственост на Google). През миналата година те са изминали средно по 17 846 км без необходимостта от човешка намеса! На противоположния край на списъка се намират колите на Apple, които на всеки 1,77 км са се нуждаели от някаква човешка корекция. По-зле са само машините на Uber — те са се нуждаели от намеса на всеки 600 метра. А именно Uber бе компанията, която започна най-ударно развитието на тази технология.
Трябва да се отбележи, че това са абсолютни стойности, без в класацията да са отчитани особеностите и условията на експлоатация. Много е възможно колите на Waymo да са се движили по скоростни магистрали, докато Apple или Uber да са тествали своята технология в градовете, където предизвикателствата пред технологията са много по-големи.
От списъка отсъства името на Tesla. Това е така, защото през миналата година компанията не се занимаваше с тестове на автономна технология в Калифорния, а се беше съсредоточила върху производствените си проблеми, свързани с Model 3. А и подопечните на Илон Мъск са научили уроците си от своя шеф, оправдавайки се с факта, че данните, които събират от своя „Автопилот“, са достатъчни за усъвършенстването му, който на практика е технология за автономно управление.
В момента в Калифорния се движат 496 безпилотни автомобила, които през миналата година са изминали общо 3,2 млн. километра. Най-много машини има концернът General Motors – 162. Именно той (с услугата си GM Cruise) е втори в класацията, като неговите коли са изминали средно по 8376 км без нуждата от човешка намеса. Waymo разполага със 111 автомобила, а Apple с 62. Uber има 29, а Toyota само 3.
Класираха най-полезните автомобилни опции