Южнокорейски учени създадоха път, който може да зарежда безжично електрически автомобили, докато минават по него.
Проектът OLEV (Online Electric Vehicle ) е разработен от Корейския институт за наука и високи технологии и е първият работещ прототип на подобна система в света.
Засега става дума за къса отсечка, съединяваща автогарата на град Гуми с квартала Индон. По нея се движат два автобуса, като маршрутът се взима за около 15 минути. Според плановете до 2015 г. броят на автобусите трябва да достигне 12.
Под пътната настилка на трасето са положени
кабели, които създават магнитно поле
Автомобилът, който се движи върху пътя, е оборудван с бобина, която превръща магнитните импулси в електричество.
Така енергията, която е необходимо да се съхранява в батериите на един електромобил, е много по-малко, а оттам и самите батерии могат да бъдат намалени по размер - до три пъти. Това от своя страна се отразява сериозно на тежестта на превозното средство.
По кабелите не тече постоянно ток, а само когато се отчете, че по пътя над тях минава автомобил. Корейските инженери са изчислили, че по безжичната мрежа може да се предава ток с мощност до 180 кВт.
Освен това кабелите се полагат на достатъчно голямо разстояние един от друг, така че да отговарят на нормите за безопасност от електромагнитно лъчение.
Анализатори посочват, че този проект
може да е рентабилен за обществен транспорт, но не и за частен -
разходите около инсталирането на оборудването правят проекта по-непрактичен от останалите начини като безжично зареждане на елетромобилите.
Макар проектът OLEV да е първата работеща схема за зареждане на движещи се превозни средства, подобни проекти съществуват и в други части на света.
Властите в Торино и Утрехт също са снабдили с безжично оборудване за зареждане някои от автобусните си спирки, за да могат автобусите да се зареждат, докато шофьорите са спрели за кратка почивка.