Н ад 100 000 (точната аритметика показва 133 000, но в случая влияят и други фактори, не само математиката) електрически автомобила, субсидирани от немските данъкоплатци – включително хиляди Tesla — вероятно са излезли от пределите на Германия, след като за тях държавата е отпуснала субсидия за милиони. От 890 000 регистрирани електромобила в Германия през последните 10 години, голяма част от които закупени със субсидия, само 756 517 са останали в страната, показва проучване, цитирано от The Financial Times.
Според запознати з тенденциите на пазара, голяма част от разликата (около 100 000) са препродадени зад граница на сериозна печалба.
До момента, в който тази година бъде достигната границата от 1 млн. пътнически автомобила, близо 20% от тези автомобили ще са напуснали предалите на страната през последното десетилетие”, казва Матиас Шмид, анализатор, който е автор на това проучване. “Губещият е немският данъкоплатец, който индиректно субсидира чистия въздух в градове извън Германия.”
Германия въведе държавната субсидия през 2016 г. и оттогава е похарчила 4,6 млрд. евро за субсидиране покупката на електрически автомобили. Държавата дава до 6000 евро на кола, това зависи от размера, цената и дали се купува за автопаркове или частни нужди. Но много от закупените електрически коли може да са се озовали в Дания, където данъците направиха електромобилите много по-скъпи спрямо съседните й държави, обяснява Шмид.
Данни от датската асоциация на вносителите De Danske Bilimportоrer показват, че броят на регистрираните в страната електрически автомобили е по-голям от броя на закупените в Дания, което навежда на мисълта, че много от тях са внесени. Шмид открива също, че от 98 000 регистрирани до юли тази година в Германия автомобили Tesla, само 76 690 са останали в страната. Това означава, че всяка пета Tesla е напуснала пределите на Германия.
Водеща фигура в лизинг индустрията казва, че големите корпоративни автопаркове в Германия печелят от препродажбата на субсидирани електромобили.
Германската опозиционна партия Die Linke, която отдавна е против субсидията под претекст, че тя ще облагодетелства корпорациите, заявява, че винаги е било ясно, че субсидиите са „податливи на измами”.
“Фактът, че дори няма едногодишен период преди преди колата да може да се препродаде, е повече от техническа грешка и отваря вратата за измами”, казва депутатът Бернд Риксингер. Германското коалиционно правителство смята да прекрати субсидирането за покупка на електромобил през септември 2023 г. Сега предстои то да удвои периода (от 6 месеца в момента на 1 година), през който колата не може да се препродава след първоначалната покупка. Ако някой реши да го направи, трябва да върне субсидията.