Маршали във Великобритания трябва да спрат агресията при зареждане на електромобили

Причината е липсата на зарядни точки, която води до сериозни конфликти между собственици на електромобили през уикенда, когато натоварването по пътищата е огромно

Пламен Георгиев,
зарядна станция електромобили

iStock

П родажбите на електромобили в Европа нарастват съществено и в края на август достигнаха 21% от общите в ЕС. Но водачите във Великобритания научават по трудния начин, че липсата на зарядна инфраструктура може да е болезнена, както в преносен, така е в пряк смисъл. Просто тя не е готова за все по-големия дял електромобили по пътищата, като се стига дори до нуждата да се чака по шест часа, за да включиш колата си за се зарежда по време на празниците, когато всички са на път.

Гневни собственици на електрически автомобили влизат в сериозни конфликти със служители и един с друг заради липсата на зарядни точки, принуждавайки най-голямата мрежа от бензиностанции и зарядни станции по британската магистрална мрежа, Moto, да наеме маршали, които да помогнат да се овладее агресията.

Тук трябва да е ясно, че „маршал” във Великобритания няма нищо общо с понятието в САЩ например. Това на практика са цивилни хора със светлоотразителна жилетка, които трябва да убеждават шофьорите със силата на словото, за оръжие въобще не може да се говори. Но фактът, че такива служители са наложителни по големите зарядни станции по магистралата на Обединеното кралство, но нуждите им да не са необходими на бензиностанциите на същата компания само показва липсата на зарядна инфраструктура.

Тогава защо Moto не отвори портфейла и не изгради още зарядни? Отговорът е, че иска, но не може. Изпълнителният директор Кен Маккейкан вменява проблема с агресията на неговите 49 зарядни станции на невъзможността да свърже нови станции към електропреносната система. Шефът на Moto казва, че британското правителство не предприема нужните мерки, затова той е принуден да кандидатства за нужните разрешителни за изграждане на 25 соларни парка до своите обекти, за да си осигури нужното захранване, а то да му позволи да изгради допълнителни зарядни точки.

Макар британското правителство да се отказа да въвежда забрана за продажба на нови коли с ДВГ през 2030 г., връщайки се към оригиналния план това да стане през 2035 г., то налага квоти на производителите за продажба на електромобили. Те са следните: догодина 20% от продадените нови коли в страната трябва да са с нулеви вредни емисии, а до 2030 г. този процент трябва да достигне 80. Имайки предвид, че към момента по британските пътища има над 850 000 електромобила, то 20-процентната квота за догодина значи, че до средата на 2024 г. броят вече ще надхвърли 1 млн.

Макар този проблем към момента да е частен за Великобритания, този казус звучи доста притеснително за цяла Европа, че дори и за САЩ, където наистина липсва достатъчно инфраструктура.

зарядни станции зарядна инфраструктура Великобритания