Карлос Тавареш: Политиците избраха електромобилите, не индустрията

Шефът на Stellantis смята, че електрификацията на европейския автопарк носи след себе си екологични и социални рискове.

Пламен Георгиев,
Карлос Тавареш

, Opel

Карлос Тавареш (в дясно)

С тратегията на Европейската комисия да забрани продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2035 г. е политическо решение, което носи след себе си екологични и социални рискове. Това е становището на Карлос Тавареш, Изпълнителен директор на Stellantis, изразено в интервю пред европейски вестници, цитирано от Reuters.

След като Fiat Chrysler и Peugeot се сляха, образувайки четвъртия по големина автомобилен производител в света, Тавареш обяви инвестиционна стратегия от 30 млрд. евро за електрификация на групата, което помогна акциите на Stellantis да скочат с 60% през първата година от създаването й.

“Ясно е, че електрификацията е технология, избрана от политиците, не от индустрията”, заяви Тавареш в интервю за изданията Les Echos, Handelsblatt, Corriere della Sera и El Mundo.

Той добавя, че е имало по-евтини и бързи начини за намаляване на вредните емисии.

“Имайки предвид европейския енергиен микс, електрически автомобил трябва да измине 70 000 км, за да компенсира въглеродния отпечатък при производството на батерията и да започне да догонва лек хибриден автомобил, който е наполовина по-евтин от електромобил”, казва той.

Тук е интересно да се разбере на база кое проучване е частта за въпросните 70 000 км. Тавареш не казва конкретизира това, но цифрата от 78 000 км (цитирайки данни на Polestar) се споменава в проучването “Decarbonising Road Transport: There Is No Silver Bullet” на Clarendon Communications. В последствие същото бе силно критикувано от редица експерти.

Аюк Хоекстра (Auke Hoekstra) от Университета в Айндховен публикува данни, че електромобил трябва да измине около 25 000 км, за да неутрализира по-високите емисии СО2 при производството на батерията.

След това Майкъл Лиебрейх (Michael Liebreich), основател на BNEF (Bloomberg New Energy Finance), разкри, че един от директорите на Clarendon Communications е Ребека Каролин Стефенс, която е съпруга на един от директорите (Джеймс Стефенс) на Aston Martin. Компанията е била един от спонсорите на проучването. Сред другите личат имената на Bosch, Honda и McLaren. Скандалът е известен като “Astongate” или “Boschgate”.

Остава да видим дали Тавареш ще отговори на въпроса на Колин Маккеракер (от BNEF), който го пита кои са по-бързите и по-евтини начини за намаляване на вредните емисии.

Източник на статията: Vesti.bg

Източник на статията: reuters.com

електромобили Карлос Тавареш