С тратегията на Европейската комисия да забрани продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2035 г. е политическо решение, което носи след себе си екологични и социални рискове. Това е становището на Карлос Тавареш, Изпълнителен директор на Stellantis, изразено в интервю пред европейски вестници, цитирано от Reuters.
След като Fiat Chrysler и Peugeot се сляха, образувайки четвъртия по големина автомобилен производител в света, Тавареш обяви инвестиционна стратегия от 30 млрд. евро за електрификация на групата, което помогна акциите на Stellantis да скочат с 60% през първата година от създаването й.
“Ясно е, че електрификацията е технология, избрана от политиците, не от индустрията”, заяви Тавареш в интервю за изданията Les Echos, Handelsblatt, Corriere della Sera и El Mundo.
Той добавя, че е имало по-евтини и бързи начини за намаляване на вредните емисии.
“Имайки предвид европейския енергиен микс, електрически автомобил трябва да измине 70 000 км, за да компенсира въглеродния отпечатък при производството на батерията и да започне да догонва лек хибриден автомобил, който е наполовина по-евтин от електромобил”, казва той.
Тук е интересно да се разбере на база кое проучване е частта за въпросните 70 000 км. Тавареш не казва конкретизира това, но цифрата от 78 000 км (цитирайки данни на Polestar) се споменава в проучването “Decarbonising Road Transport: There Is No Silver Bullet” на Clarendon Communications. В последствие същото бе силно критикувано от редица експерти.
New 'study' claims it takes 48k miles for electric vehicles to emit less CO2 than gasoline cars.
— AukeHoekstra (@AukeHoekstra) November 27, 2020
But it's just a misleading brochure.
Reality is closer 16k miles.
UK media including @thetimes where mislead by this carmaker-paid attack on @BorisJohnson's green plans. (thread) pic.twitter.com/ozuhbX8NXU
Аюк Хоекстра (Auke Hoekstra) от Университета в Айндховен публикува данни, че електромобил трябва да измине около 25 000 км, за да неутрализира по-високите емисии СО2 при производството на батерията.
След това Майкъл Лиебрейх (Michael Liebreich), основател на BNEF (Bloomberg New Energy Finance), разкри, че един от директорите на Clarendon Communications е Ребека Каролин Стефенс, която е съпруга на един от директорите (Джеймс Стефенс) на Aston Martin. Компанията е била един от спонсорите на проучването. Сред другите личат имената на Bosch, Honda и McLaren. Скандалът е известен като “Astongate” или “Boschgate”.
Don't leave us hanging Carlos, what were they?
— Colin Mckerracher (@colinmckerrache) January 19, 2022
More importantly, why did many automakers push back against tighter emission standards if there are all these fast, cheap ways to reduce them? https://t.co/E7sra2y9kt
Остава да видим дали Тавареш ще отговори на въпроса на Колин Маккеракер (от BNEF), който го пита кои са по-бързите и по-евтини начини за намаляване на вредните емисии.
Източник на статията: Vesti.bg