И лон Мъск показва посоката от десетилетие. Проблемът за Tesla е, че посоката се обърна на 180 градуса, след като гуруто скандализира общественото мнение по целия свят. И доказателство за погубното влияние върху продажбите на Tesla са поредните статистики, които казват, че в Норвегия, лидерът в електрическия преход в Европа, продажбите потънаха с 45%. Но това не важи само за тази скандинавска държава, пропадането продължава във Франция, Дания и Швеция.
През първите два месеца на годината продажбите на Tesla в Норвегия са се сринали с 44,4% в сравнение със същия период на 2024 г. Междувременно общият пазар на електромобили е нараснал с 53,4%, като сега представлява удивителните 96% от всички нови леки автомобили, продадени в страната. С 1606 продадени бройки през януари и февруари, което е спад спрямо 2887 миналата година, Tesla падна на трето място сред най-продаваните марки в Норвегия, изоставайки след Volkswagen и дори Toyota, която продава само едно EV – bZ4X.
Това е в рязък контраст с представянето през цялата 2024 г., когато Tesla продаде 24 259 коли и зае 18,9% пазарен дял.
В момента Volkswagen държи първото място на пазара на електромобили в Норвегия, доставяйки 3222 автомобила през януари и февруари, което е удивително увеличение от 224,1% спрямо същия период на 2024 г. Toyota следва с 2102 продадени бройки (+97,6%), докато Tesla, която сега е на трето място, отбеляза спад на продажбите си до 1606 (-44,4%).
Както съобщава местната медия TV 2, въпреки че все още е твърде рано да се правят заключения относно пазарната привлекателност на Tesla през 2025 г., отношението на Норвегия към марката изглежда се е променило. Скорошно проучване на Opinion установи, че двама от всеки трима норвежци са развили по-негативна представа за Tesla, докато само 2% съобщават за подобрено възприемане към производителя на електромобили. Голяма част от тази обратна реакция изглежда е свързана с противоречивата политика на главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск, особено връзката му с президента на САЩ Доналд Тръмп.
Робърт Нес, главен инвестиционен директор в Nordea Asset Management, предполага, че някога несравнимата привлекателност на Tesla е избледняла в Норвегия: „Мисля, че това е комбинация от това, че някои хора имат отрицателно впечатление за Мъск и факта, че Tesla вече не е много по-добра покупка от всички други електрически автомобили.“
За съжаление на Tesla, Норвегия не е единственото място, където марката страда. Докато пълните данни за продажбите в Европа за февруари все още се обработват, ранните индикации рисуват мрачна картина. Продажбите на Tesla падат с 48% в Дания миналия месец, докато през първите два месеца на 2025 г. те са намалели с 45% във Франция и 42% в Швеция в сравнение със същия период на миналата година.