Продажбите на EV в Европа с драстичен скок, тези на Tesla се сриват

Двата процеса съвпадат, което показва, че „потъването“ на Tesla не се дължи на слабо търсене на електромобили на Стария континент. Дали не е виновна самата персона на Мъск?

Пламен Георгиев,
Tesla Model Y Juniper

, Tesla

Tesla Model Y Juniper

Tesla се „набълбука“ в Европа, което показва спадът на продажбите с колосалните 50,3% в ЕС и 45,2% в комбинираните пазари на ЕС, ЕАСТ (Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария) и Обединеното кралство през януари 2025 г. в сравнение със същия месец на миналата година.

Изненадата е, че този спад идва в момент, в който продажбите на BEV в цяла Европа скочиха с 37%, което показва, че търсенето на автомобили с нулеви емисии не е проблемът.

Според данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), Tesla е продала 9945 бройки през януари 2025 г. спрямо 18 161 през януари 2024 г. Спадът е особено сериозен в Германия, където продажбите са намалели с 59,5% до само 1277 бройки, и във Франция с 63% спад до 1143 броя.

За да вкараме тези цифри в перспектива, представянето на Tesla е толкова лошо, че дори китайската SAIC Motors успя да продаде над два пъти повече коли през януари: 22 994 броя.

Какво се крие зад падението на Тесла?

Няколко фактора биха могли да обяснят незадоволителното представяне на Tesla. Една от вероятните причини е нарастващата негативна реакция срещу противоречивия Илон Мъск, включително скандалния нацистки поздрав и неговите политически възгледи, които предизвикаха дебат в цяла Европа. Смята се, че подкрепата му за крайнодясната германска партия AfD и затворник-активист във Великобритания са навредили на публичния му имидж, което от своя страна може да повлияе на възприемането на марката Tesla на континента.

Друг фактор може да е времето на актуализацията на Model Y. Тъй като бестселърът получи значително обновяване за 2025 г., много клиенти може да са отложили покупката, за да го изчакат и това да е довело до намалено търсене. Освен това Tesla трябваше да преоборудва производствените си линии за новия Model Y, което може да е причинило временни прекъсвания на доставките. Недостигът на запаси също може да е виновен.

Продажбите на BEV растат в цяла Европа

Въпреки трудностите на Tesla, общото търсене на изцяло електрически автомобили в Европа продължава да расте. ACEA съобщава, че в ЕС са били продадени 124 341 електрически коли и 166 065 броя в по-широкия регион Европа+ЕАСТ+Обединеното кралство през януари 2025 г. Това представлява стабилен пазарен дял от 16,7% в Европа+ЕАСТ+Обединеното кралство, спрямо 11,9% през януари 2024 г.

Все пак любимият тип задвижване в региона е HEV (самозареждащи се хибриди) с 34,9% пазарен дял, следвани от бензиновите коли (29,2%). Пазарните дялове на дизела (8,8%) и PHEV (7,6%) са намалели в сравнение с миналата година, като сега изостават от BEV.

Само в ЕС общият пазарен дял на бензинови и дизелови автомобили е спаднал до 39,4% през януари 2025 г., което е срив спрямо 48,7% през предходната година.

Източник на статията: carscoops.com

Tesla електромобили продажби