Н ово проучване казва, че скоро ще може да бъде постигнат паритет между цените на електромобилите и конвенционалните им аналози. Проучването на BloombergNEF казва, че не само ще бъде постигнат паритет в цените, но и електромобилите ще станат толкова печеливши, колкото са конвенционалните модели, при това без помощта на данъчни облекчения.
Решено е, конвенционалните автомобили само с ДВГ са обречени
Средната цена на киловатчас за литиево-йонна батерия, според проучване между почти 150 купувачи и продавачи, е паднала до $137, което е намаление с 13% спрямо 2019 г. ($157). Преди десетилетие цената е била над $1100 на kWh. Прагът за постигане на ценови паритет, според BNEF, е около $100/kWh. Анализаторите на BNEF казват, че очакват производителите на батерии да стигнат до $101/kWh през 2023 г. Проучването казва още, че за пръв път са открити конкурентни цени, като в Китай се продават батерии за е-автобуси на $100/kWh.
ЕС се цели в 30 млн. електромобили по пътищата до 2030 г.
Лоугън Голди-Скот, един от авторите на проучването, е на мнение, че изравняването на цените в краткосрочен план е неизбежно: „Вече не говорим за постигане на изравняване в цените след десетилетие. За много автомобилни сегменти това ще стане в следващите три или четири години.”
ААП: Предлагаме скрапинг програма, субсидия 10 000 лв. за е-коли
Проучването стига до извода, че дори цените на никел, кобалт, литий и други изкопаеми материали, използвани в батериите да се върнат до най-високите си стойности от 2018 г., постигането на цена от $100/kWh ще се отложи само с две години.
Близо 200% ръст в продажбата на електромобили през октомври
Пакетът с батерии в електромобила е най-скъпата „част”, на която се пада около 30% от общия разход за клиента. Tesla плаща средно по $115 на киловатчас за батерии, казва проучването BNEF, което е спад от $128 спрямо миналата година. Това ще рече, че цената на батерията с капацитет 80,5 kWh в Mode Y струва на производителя около $9250.