Volkswagen инвестира $5 млрд. в щатския стартъп Rivian. Новосформираното партньорство планира също и съвместно контролиран джойнтвенчър за споделяне на електрическа архитектура и софтуер за електрически автомобили.
С капиталовата „инжекция“ от VW, Rivian ще може да финализира по-достъпните модели R2 и R3, първият планиран да излезе на пазара в началото на 2026 г., след това на пазара трябва да дойде и R3. Rivian ще се възползва също от по-ниските разходи за чипове и други компоненти, казва босът на Rivian Ар. Дж. Скериндж.
VW ще се възползва от патентите на Rivian, които ще бъдат предоставени на съвместното дружество. R2 ще е първият автомобил, разчитащ на софтуер от джойнтвенчъра. След това ще последват модели на Volkswagen, включително модели от Audi, Porsche, Lamborghini и Bentley.
Инвестицията очевидно е предназначена да реши софтуерните проблеми на VW Group. Дивизията Cariad не успя да постигне целите си през последните години, което е една от основните причини за напускането на босът на Групата Херберт Дийс през 2022 г. Проблемите доведоха и до забавяне на пазарното лансиране на Porsche Macan Electric и Audi Q6 e-tron с около година.
Според Reuters, Rivian записва почти $40 000 загуба на всяка продадена кола. Но, благодарение на драстичното намаляване на производствените разходи, както и на някои други мерки, Rivian се намира в по-добра позиция от други стартъпи. Дори преди подписването на сделката с VW, американската компания имаше почти $8 млрд. кеш. Но цената на акциите падна от около $27 миналото лято до под $10 през април. След обявяването на сделката с VW, цената им скочи с около 20% до $12.
Въпреки слабото търсене в момента на електромобили, VW Group се придържа към плана си да лансира 25 електромобила на пазара в Северна Америка до 2030 г. Тук се включват и планираните пикапи и SUV-ове от новата марка Scout. Те се разработват от Magna, но ще ги произвежда VW в нов завод в Южна Каролина. Пазарният им дебют е плануван за 2027 г.