Т ова е една от приятните изненади на Фестивала на скоростта в Гудууд - не, че има неприятни, задвижваният от водород хиперавтомобил Viritech Apricale.
На първо място, Viritech е британски стартъп, който иска да прави с водородни технологии не само такива бегачки, а също така “по-нормални” коли, камиони, малки самолети, хеликоптери и други летящи машини, моторни лодки… Всичко.
Viritech Apricale
За Apricale се говори от известно време на Острова. Без за изпадат на този етап в подробности, създателите му казват, че максималната мощност е “над 1000 к.с.”, а теглото - под 1000 кг.
Вече се приемат поръчки, а първите доставки ще започнат да се реализират от 2024 г. Цената стартира от 1,8 млн. евро без данъците.
И, не на последно място, дизайнът е дело на Pininfarina. Което личи.
Viritech представя творението си като “първата в света водородна кола в производство”. И подчертава, че предпочита този тип задвижване пред батериите.
Съоснователят Мат Фулкс, работил като инженер във Формула 1, говори пред Autocar и изтъква предимствата на водорода. Колкото повече нужда от мощност имаш в BEV, толкова повече теглото се увеличава. При това положение не може да се гони “пърформанс”, колкото и бързо да е ускорението по права линия.
Освен това остава казусът се рециклирането на някои от материалите, например лития. И т.н. и т.н.
Всичко това са разсъждения на Фулкс, който като "бивш кадър на моторните спортове" не искал да прави автомобили, тежащи два тона. А искал те са не само високотехнологични, но и забавни за шофиране.
Но и пред водорода има предизвикателства, като например “съдовете”, в които се съхранява. При Apricale този казус е решен с резервоари под налягане, подсилени графен. Нещо повече - те са част от шасито. Така се спестяват тегло и място. Не се товарела и цената, макар че 1,8 млн…. са си 1,8 млн.
Засега има само скица на интериора.
Viritech е подал документи за патентоване на технологията, което определя като ключов фактор за бъдещето й. Защото ще се използва и за споменатите автомобили за ежедневно ползване.
Фулкс казва, че напълно реално е да се разчита на 800 км пробег. Това важи за Apricale, но ще се гони и за “нормалните”. Сред тях вече има планиран SUV, наречен Tellaro.
Във Viritech имат грандиозни планове за водорода за всички типове превозни средства, но хайде първо да видим как ще се развие самата компания с автомобилнтите си проекти.