В САЩ приравняват смартфона зад волана на шофиране в нетрезво състояние

Ново проучване показва, че забраната да се държи телефон по време на движение е по-ефикасна срещу предотвратяване на катастрофи от тези, които забраняват говоренето и писането на съобщения зад волана

Пламен Георгиев,
телефон в автомобила смартфон

iStock

Р азсейването зад волана е причина за гибелта на над 3000 американци през 2020 г. Голяма част от вината за това пада върху използването на мобилни телефони по време на движение, навик, който е широко разпространен по света. Повечето щати са забранили използването на текстовите функции по време на шофиране. Някои дори са въвели по-стриктни правила, които наказват провинилите се, ако бъдат хванати да държат или докосват мобилния телефон.

Ново проучването на IIHS сравнява статистиката за инцидентите в щатите, в които използването на смартфон е допустимо до известна степен с тези, в които държането на телефон на шофьорското място е забранено. Оказва се, че степента на намаляване на инцидентите в щатите, забраняващи държането на телефона намалява много по-бързо спрямо тези, в които законът е малко по-либерален в това отношение.

Месечните катастрофи на 100 000 човека спадат значително в Орегон (-9% и Вашингтон (-11%) след въвеждането на по-стриктните регулации през 2017 г. Калифорния, обаче, отчита смесени резултати. И в трите щата взаимодействието със смартфона е разрешено само чрез хендсфри система. Но има и различия, на които се дължат и различията в статистиката.

В Орегон и Вашингтон е забранено да се държи телефон в ръка, като това важи дори когато автомобилът е спрял заради задръстване или друга причина. Законът в Калифорния е по-неясен, като забранява „държане и използване”, а не простото определение „държане на телефон”. Това води до интерпретации, които правят закона по-неефикасен.

Има и разлика в налаганите глоби. В Калифорния те са съответно $20 и $50 за първо и второ нарушение. В същото време във Вашингтон са $136 и $234, докато в Орегон - $265 и $440.

Проучването на IIHS заключава, че по-стриктните забрани са по-добри за ограничаване на катастрофите с удар в предходния автомобил, като са необходими и по-строги наказания.

Ако регулаторите постигнат своето, то телефон на ръка разстояние от шофьора ще се приравни на отворена бутилка с алкохол в колата.

IIHS пътна безопасност телефон смартфон