Фн нският автомобилен концерн "Пежо-Ситроен" ще възроди
култовия малолитражен автомобил "Ситроен 2CV - Дьо шево" (Ситроен -
два коня). Той е излязъл за първи път на пазара през 1949 г. и
е ознаменувал началото на нова ера в автомобилостроенето.
Генералният директор на компанията Фредерик Банзе посочи в
интервю за в. "Трибюн", че новият модел, който ще бъде пуснат в
продажба през 2014 г., ще бъде "въплъщение на духа на "Ситроен -
Дьо шево", задържал се на пазара 40 години и помогнал на
"Ситроен" да се вдигне на крака и да завоюва престижно място в
автомобилния свят.
В момента компанията преживява тежка криза
със загуби само за първото полугодие от 819 милиона евро. Това я
принуди да намали разходите, да съкрати 8 хиляди работни места
и да закрие един от най-старите си заводи край Париж.
"Имаме проект за обикновен, икономичен съвременен автомобил
на изключително привлекателна цена. Решението за производството
му вече е взето", заяви Банзе.
Той уточни,
че новата кола ще се произвежда в завода на концерна в Мадрид.
Във Франция този автомобил навремето е изиграл същата роля, каквато е имал "Форд Т" в САЩ или "Бръмбърът" на "Фолксваген" в Германия. Той буквално поставил нацията зад волана.
Безподобният дизайн е на италианеца Фламинио Бертони, който го е проектирал още през 1939 г., а по време на окупацията криели грижливо чертежите, за да не ги отмъкнат германците.
В конструкцията са били използвани редица оригинални и прогресивни за времето си технически решения, например предното предаване, нещо необикновено за довоенното производство автомобили.
Двигателят е бензинов, двуцилиндров, от 375 до 602 куб. см., от 9 до 23-28 к. с.
Дължината на колата е 3830 мм, широка е 1480 мм., височината й - 1600 мм. Тежи 560 кг. Има модификации с две и с пет врати, както и версия кабриолет.
"Ситроен 2CV - Дьо шево" бил предложен в целенасочено опростен вид и с широко достъпна цена. Бил съвсем лесен за обслужване, годен за недобри пътища, за превоз на лек багаж.
За французите непосредствено след войната той трябвало да замени каруцата за селянина и велосипеда за гражданина.
В периода 1949–1990 г. на пазара били пуснати 3 872 583 коли и още 1 246 306 леко променени, за да служат като пикапи. Заедно с няколкото милиона произведени по-късно модификации - "Диана", "Мехари", "Бижу", "Пони", "Ломакс" и др. – общото производство достигнало 8 756 688 автомобила.
През 1988 г. основното производство на оригиналния 2CV било изнесено в Португалия, а са го сглбявали и в Испания, Англия, Германия, Аржентина, Чили и други страни.