П обедата на Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ носи рискове за европейските автомобилни производители, особено за германските марки, които изнасят голям брой автомобили за САЩ, посочват експерти.
„Във всеки сценарий, за който можете да се сетите, германските автомобилни производители ще бъдат в центъра на бурята, ако вярвате на реториката на Тръмп“, коментира Джейкъб Киркегаард, старши сътрудник в Bruegel and Peterson Institute for International Economics. „Германските автомобилни производители буквално ще бъдат в очите на Тръмп – той ще ги „приключи“, ако вярвате на казаното от него преди.“
През първия си мандат Тръмп се опита да наложи 25-процентно мито върху колите, внасяни от Европа.
Къркегаард казва още, че републиканското мнозинство в Сената и Конгреса сега е от повече законодатели, лоялни на Тръмп, а не на партията, и те може да предложат по-малко прегради за прилагането на протекционистките му предизборни обещания на практика, например 10% мито върху всички вносни стоки.
Сега имаме изключително успешен политик, който беше избран с преобладаващо мнозинство от американската общественост и трябва да очакваме от него да направи това, което казва, че ще направи“, казва Киркегаард.
През 2023 г. около 400 000 автомобила са били изнесени от Германия за САЩ, а през първата половина на 2024 г. САЩ е бил най-големият купувач на германски износ на автомобили, според Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA).
Позициите на BMW и Mercedes в САЩ
BMW е в добра позиция да устои на всякакви нови мита, тъй като произвежда около две трети от обема на продажбите си в САЩ в завода си в Спартанбърг, Южна Каролина. Това е най-големият завод на автомобилния производител, от където се изнасят автомобили за Обединеното кралство, Китай и Германия.
Ако новата администрация наложи допълнителни мита, този местен отпечатък ще ни постави в по-силна позиция в сравнение с някои от нашите европейски конкуренти“, каза говорител на BMW.
Mercedes-Benz също има голям завод в САЩ, в Алабама. Говорител описа Mercedes като "неразделна част" от американската икономика с 11 300 служители в страната.
Германските автомобилни производители могат да разширят производството си в САЩ
Германските производители дори биха могли да разширят производството си в САЩ в отговор на митата, казва Щефан Брацел, основател и изпълнителен директор на Центъра за управление на автомобилите в Бергиш Гладбах, Германия, добавяйки, че Porsche или други производители на луксозни автомобили „вероятно ще го намерят по-скъпо.”
Мексико също може да се окаже проблематично като място за производство. Преди това Тръмп се прицели в базираното в Мексико производство на автомобили, заплашвайки с мито от 200% върху китайските електромобили, произведени в Мексико, въпреки че китайските производители избягваха пазара на САЩ поради съществуващите забранителни тарифи.
Volkswagen, BMW и Audi имат големи производствени обекти в Мексико, докато Mercedes произвежда по-малък брой автомобили там в съвместно предприятие с Nissan. Анализаторът на Gartner Педро Пачеко не прогнозира много промени при Тръмп по отношение на вноса на китайски автомобили, тъй като администрацията на Байдън вече беше протекционистка в това отношение.
„Като се има предвид, че единственото нещо, което го интересува, са работните места, Тръмп всъщност може да е по-отворен към китайски инвестиции в заводи [в САЩ], например“, каза той.
Въпреки това може да предстоят по-строги разпоредби срещу използването на китайски технологии в електрически превозни средства. Това добавя допълнителен риск за европейските производители, ако техните модели включват китайска технология.
Предаността на Мъск може да предпази субсидиите за EV
Ефектите от второто президентство на Тръмп върху продажбите на електромобили са неясни. Той е нарочил субсидиите за EV, въведени при администрацията на Байдън, които биха могли да накарат автомобилните производители да се върнат обратно към ДВГ. Това може да се отрази например на Mercedes, който изгражда няколко изцяло електрически модела във фабриката си в Алабама на специални платформи. Въпреки това, тъй като изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск действа като един от най-силните съюзници на Тръмп по време на предизборната кампания, Тръмп може да не предприеме съществени стъпки срещу електромобилите.
В крайна сметка Пачеко от Gartner коментира, че европейските производители на автомобили не трябва да прекарват твърде много време в безпокойство за резултатите от изборите. „Европейските производители на автомобили трябва да се съсредоточат върху основите, а именно силата на продукта“, каза той. „Не става дума за тарифи, а за способността да се пускат най-конкурентните продукти на пазара.“