Париж обмисля забраната на електрическите тротинетки

Защитниците на идеята изтъкват факта, че те задръстват улиците и алеите, държат в напрежение пешеходците, при това въобще не са толкова „зелени” заради много малкия пробег на батерията

Пламен Георгиев,
тротинетки

iStock

Ф ренската столица е дом на парк от 15 000 платени електрически тротинетки, с които през миналата година са извършени над 1,2 млн. пътувания. Но на трите оператора (Lime, Dott, Tier) им предстои подновяване на лиценза през февруари 2023 г. Много е възможно това да не се случи, като крайната дума ще има кметът Ан Хидалго.

Голямото притеснения е свързано със сигурността. В Париж са били регистрирани 337 инцидента с е-скутери през първите осем месеца на годината, ръст от 90 брой спрямо същия период на миналата година. Миналата година италианка почина, разхождайки се по брега на Сена, след като бе блъсната от скутер с две дами на него.

Друг притеснителен случай е смъртта на двама тийнейджъри в Лион този август, след който е-тротинетките бяха забранени за ползване от лица под 18-годишна възраст.

Преди дни момиче пострада след падане на столичния булевард „Витоша”, возейки се с младеж. За щастие случката се размина без фатални последствия.

Операторите на електрически тротинетки заявяват, че Париж е най-стриктния, най-регулиран град в света по отношение на техния бизнес, като се разрешават само три оператора в рамките на три години, а скоростта е ограничено до 10 км/ч в някои зони. В обществените паркове са забранени. Движението им е разрешено по велоалеите, двама не могат да се возят, но горните две не се изпълняват.

Франция е страната с най-голям пазар на е-скутери за лични нужди, като през миналата година са продадени около 900 000 бройки, така че премахването на тази платена услуга няма да реши проблема.

Един от проблемните фактори е, че счупените тротинетки често се озовават на дъното на Сена. Операторите казват, че продължават да плащат на професионални водолази веднъж месечно, които да ги вадят от дъното.

Сега погледите са към кмета, която трябва да вземе предвид факта, че тротинетките са изключително популярни сред парижани, които се качват на е-тротинетка на всеки 4 секунди. Проучване на Ipsos, поръчана от Dott, Lime и Tier, казва, че 88% от жителите на града смятат тротинетката като част от техния дневен транспорт.

скутери Париж тротинетки