SUV-автомобилите може да бъдат забранени по улиците на Париж, ако последната инициатива на градския съвет за ограничаване на трафика в претъпканата френска столица бъде одобрена.
Проектозакон, упълномощаващ градските съвети да изключват тежките лични превозни средства, трябва да бъде внесен в Сената следващата седмица като първа стъпка от Ан Идалго, кметът социалист, за спиране SUV от улиците.
Иън Бросат, парижкият сенатор, който внесе закона, и други противници наричат SUV-овете „мастодонти“. Проектозаконът, който е насочен към бензинови и дизелови превозни средства с тегло над 1,7 тона и електрически SUV над два тона, е част от продължила десетилетие кампания на съвета за ограничаване на трафика и насърчаване на колоезденето, обществения транспорт и ходенето пеша.
Джиповете, които са 25% от личните превозни средства в столицата, замърсяват повече и причиняват повече катастрофи от по-малките автомобили, каза кметът тази година.
Миналата седмица влезе в сила забраната за всички превозни средства, движещи се през 1,8 квадратни мили от центъра на Париж. Автомобилите могат да влизат или излизат от зоната, ако обитателите имат дейност там. Бросат, който беше заместник-кмет до миналата година, каза, че законът е насочен към типа превозно средство, което е причинило смъртта на Пол Вари, 27-годишен велосипедист, в предполагаем акт на пътна ярост на десния бряг на Сена миналия месец. Срещу шофьора на „Мерцедес“-а е повдигнато обвинение за убийство.
В град като Париж няма абсолютно никаква полза от тези огромни превозни средства“, каза той пред телевизионната мрежа BFM.
Проектозаконът пред доминирания от консерваторите Сенат не цели да забрани SUV навсякъде, добави Бросат. „Несъмнено има селски райони, в които е необходим такъв автомобил. Но в град като Париж, който е най-гъсто населеният в Европа, ние нямаме нужда от този тип превозно средство.“
Белгийско проучване e установило, че рискът от фатално нараняване при инцидент е с 50%по-висок, когато участват SUV автомобили, по-тежки от 1,8 тона, добавя Бросат.
Средното тегло на SUV в Европа е 1,7 тона. Само 30% от жителите на Париж притежават или наемат автомобили. Много от мерките на съвета срещу трафика, които включват затваряне на улици и голямо разширяване на велосипедните алеи, са широко популярни сред жителите, но срещат съпротива от автомобилни организации и собственици на фирми.
Mobilité Club France, група, която защитава използването на автомобили в Париж, казва, че 600 000 парижани все още притежават превозни средства.“
Съветът признава зависимостта на семействата от по-малки SUV автомобили тази година, когато определи праг от 1,6 тона за превозни средства, санкционирани от новите наказателни такси за паркиране.
Съдбата на законопроекта на Бросат е несигурна, като се има предвид доминирането в Сената на консервативната републиканска партия, но се очаква подобно законодателство да бъде внесено в Националното събрание, долната и по-мощна камара на парламента.