М акар повечето мита, които американският президент Доналд Тръмп да наложи на държавите по света, все още да не са активни в пълния си „блясък“, „чудесните“ резултати от тях започват да си личат. Първото полугодие приключи и с него всички компании правят равносметка за ситуацията до момента.
И тя не е добра. След като се оказа, че има значителен спад на износа на европейски автомобили към САЩ, логиката беше, че това ще се компенсира от американските производители. Все пак именно това е идеята на митата. Да стимулират местното производство и да увеличат приходите за американските компании.
Само че не се получава точно така, съобщават CarScoops и Motor1. General Motors например обяви, че само за второто тримесечие на годината е загубил 1,1 млрд. долара заради митата. И ако нещата не се подобрят, очаква за цялата година загубите да са между 4 млрд. и 5 млрд. долара. Единственото решение в такава ситуация ще е вдигане на цените.
Компанията казва, че има план да намали „щетата“ с поне 30% чрез оптимизиране на производството, специални „инициативи“ за разходите и ценообразуването. Въпреки това, очакванията са, че загубите ще се увеличат, заради забавения ефект на митата.
Техните колеги от Stellantis също не са в добра ситуация. Компанията прогнозира, че общата загуба за първите шест месеца на годината ще е в размер на 2,68 млрд. долара. Само за второто тримесечие отчита спад с 6% на доставките в глобален аспект и 25% в Северна Америка. Ръст има в Близкия изток, Африка и Южна Америка. Спад има и в Европа, което ясно показва кой точно страда най-много от митата.
Компанията прогнозира 300 млн. долара загуби само заради митата върху доставките. Останалата част от загубите са заради спиране на вече планирано производство заради митата, както и действия за „подобряване на производителността“ и печалбите. Ефектите от тези усилия се очакват през втората половина на годината.