П рез последното десетилетие автомобилният пазар се променя с невероятни темпове. Например най-бурно развиващият се сегмент е този на малките и компактни кросоувъри, които отхапват все по-голямо парче от пазара. Бързо настъпват и екологичните коли – електрически и хибридни. Това е причината и конкурсът на Прес Авто Клуб – България също да се промени. Тази година ще е неговото 21-во издание, като до този момент се връзваха титли на автомобили в три основни категории (леки, кросовъри и многофункционални) и три подкатегории (градски, еко и премиум). От тази година тежестта на тези шест класа се изравнява. Но се въвежда и още един приз – „КОЛА НА 2018 ГОДИНА”, която ще се избира измежду 6-те първенци от 6-те категории, при това в реално време, в рамките на самата церемония. В гласуването участват 37 журналисти, работещи в сферата на автомобилната тематика.
Право на участие тази година имат 62 автомобила, появили се на родния пазар в рамките на предходната 2017 г. Те са разделени в 6 категории, като първият етап е отсяване на финалистите във всяка една категория. Те са по 5 на брой. На 15 януари ще станат ясни кои са финалистите.
Вторият етап е официалното награждаване на победителите във всяка категория, избрани чрез детайлно гласуване по прецизно определени критерии. Финалният етап е изборът на победителите. Те се оценяват по 6 критерия: дизайн, задвижване, функционалност, пътно поведение, безопасност и цена/предлагане. Най-ниска относителна тежест има критерият „Функционалност“, за който журито ще разпределя по 15 точки измежду финалистите. Всеки един от критериите „Дизайн“, „Задвижване“, „Пътно поведение“ и „Безопасност“ има по 20 точки, а най-голяма тежест има критерият „Цена/предлагане“ – тук журналистите имат да разпределят 35 точки между финалистите. Това точкова разпределение важи в категориите „Лек автомобил“, „Кросоувър“, „Градски автомобил“. При другите три категории точковото разпределение е малко по-различно, тъй като самите автомобили го налагат.
Леки автомобили
Alfa Romeo Giulia
Audi A7 Sportback
Audi A8
BMW 5
BMW 6 Gran Turismo
Ford Fiesta
Lada Vesta
Honda Civic
Hyundai i30
Infiniti Q60
Kia Rio
Kia Stinger
Lexus LC
Mercedes E-Class Coupe и Cabriolet
Nissan Micra
Opel Insignia
Porsche Panamera
Seat Ibiza
Suzuki Swift
VW Polo
Мнoгофункционални автомобили
Isuzu D-Max
Mitsubishi L200
Crossover автомобили
Alfa Romeo Stelvio
BMW X3
Citroen C3 Aircross
Dacia Duster
Hyundai Kona
Jeep Compass
Kia Stonic
Land Rover Discovery
Mazda CX-5
MINI Countryman
Mitsubishi Eclipse Cross
Opel Crossland X
Opel Grandland X
Peugeot 5008
Porsche Cayenne
Range Rover Velar
Renault Koleos
Seat Arona
Skoda Karoq
Ssangyong Rexton G4
Volkswagen T-Roc
Volkswagen Tiguan Allspace
Volvo XC60
Еко автомобили
Audi Q7 e-tron
BMW 530e
BMW 740e
BMW i3
BMW i8
Hyundai Ioniq PHEV
Kia Niro
Mercedes C 350 e
Mercedes E 350 e
Mercedes GLC 350 e
MINI Countryman S E
Renault Kangoo Z.E.
Renault Zoe Z.E. 40
VW e-Golf
VW Golf GTE
Volvo XC60 T8
Премиум автомобили
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Stelvio
Audi A7 Sportback
Audi A8
BMW 5
BMW 6 Gran Turismo
BMW X3
Infiniti Q60
Kia Stinger
Lexus LC
Mercedes E-Class Coupe и Cabriolet
Porsche Cayenne
Porsche Panamera
Range Rover Velar
Volvo XC60
Градски aвтомобили
Ford Fiesta
Hyundai Kona
Kia Stonic
Nissan Micra
Seat Arona
Seat Ibiza
Suzuki Swift
VW Polo
VW T-Roc