В специализираните автомобилни медии се говори много за автономните автомобили. Извън тях обаче темата е екзотична и рядко се обсъжда. А дори и тогава, обикновено се гледа на нея като на нещо много сложно, футуристично и някъде там далеч в необяснимото бъдеще.
Всъщност, автономните автомобили са съвсем близо до реалността. Вече има множество такива проекти, включително и на коли, които действително могат да се справят сами не само с пътуването по магистрала, но и по-сложни градски трасета. Засега всички те имат едно общо – експериментални са и никой не продава напълно автономна кола.
Но дори и да продаваше, тя щеше да е обречена на търговски провал. Не заради друго, а защото хората все още масово не знаят какво точно е това. Работата на индустрията е да обясни подробно, коректно и разбираемо какво представляват автономните автомобили.
От TopGear обаче са направили проверка кои са най-често задаваните въпроси в Google от страна на потребителите по темата за автономните коли. Резултатите са показателни.
Какво правят самоуправляващите се коли?
Да, наистина хората питат какво всъщност е това макар и отговорът да е в самия въпрос. Това са превозни средства, които могат да се управляват сами и да се справят с все повече и по-сложни ситуации на пътя. Засега няма готов напълно автономен автомобил, но има проекти, които са близо до това ниво и напредват.
Могат ли автономните коли да бъдат глобявани?
Все още не. И то не само защото не съществуват. А и защото законите засега не предвиждат такава хипотеза и ще трябва да бъдат осъвременени. В Сан Франциско например, където автономни коли има постоянно и се тестват по пътищата редом с останалото движение, полицията е решила, че ще глобява автономни коли, само ако в тях има оператор, който да се намеси при нужда. Ако няма такъв и колата направи нарушение, няма да бъде глобявана. То и няма шофьор, на който да издаде глобата. Законодателите по света ще трябва да помислят по този въпрос.
Могат ли автономните коли да решат проблема със задръстванията?
На теория това е едно от големите им предимства. Когато на пътя има много самоуправляващи се коли и те са свързани в мрежа и изкуствен интелект, ще могат да комуникират в реално време, да си предават информация и така да се синхронизират маршрути, регулации на кръстовища и т.н. На практика, това по-скоро няма да се случи, тъй като винаги ще има ситуации, в които много хора ще тръгнат по едно и също време в сходни посоки и чисто физически ще има и задръствания. И то дори ако приемем, че автономните коли ще са перфектни и няма да допускат грешки.
Етични ли са автономните коли?
Тоест какво биха направили при неизбежен инцидент? Кого биха пожертвали? Как ще бъдат безпристрастни? Зависи от много фактори, но най-вече кой е разработил дадената платформа и на какво я е научил. За съжаление и тук няма единни стандарти, норми или регулации, които да посочат на компаниите какво е приемливо и какво не. Съответно те сами преценяват, което не е проблем само по себе си, но все пак би било добре да има и някакви единни, обществено приети, цели.
Как се наричат автономните коли?
Индустрията и това не е обяснила. И съответно хората се чудят дали автономна кола, самоуправляваща се кола или пък кола с асистирано управление е едно и също. Не помага и фактът, че има различни нива на автономия. А и някои фирми решиха да кръщават системите си с по-гръмки имена като Autopilot например, макар и изобщо да нямат способности за пълен автопилот.
Може ли да се има доверие на автономните коли?
Всеки производител ще каже категорично „да“. Но трябва да си признаем, че все още не може да се каже това. Най-малкото защото разработката им не е завършена и все още са експериментални. Но, ако един ден усилената работа завърши с готов продукт, който е приложим масово и заедно с него индустрията и регулаторите са си свършили работата да обяснят ясно на хората за технологията и за правилата и законите, тогава може и да си спечелят доверието.